Mooie staart als opstapje naar Airbus

Van een onzer verslaggevers ZESTIENHOVEN - Voor het eerst sinds jaren zag het Fokkerpersoneel gisteren weer iets feestelijks in de lucht. De nieuwste Amerikaanse zakenjet Gulfstream V kwam laag over de Fokkerfabrieken in Hoogeveen en Papendrecht, als dank voor de mooie staart en de vloerplanken.

Fokker Aviation, het restant van de vliegtuigfabriek dat nu onderdeel van Stork is, verwacht veel van de Gulfstream. Want de staart, die door Fokker op eigen risico is ontworpen en gemaakt, kan een opstapje zijn naar groter werk aan de toestellen van Airbus.

Het luxueuze vliegtuig, uitgerust met zes lederen fauteuils, een slaapbank en nog een viermanszitje achterin, stond gisteren te kijk op het Rotterdamse vliegveld Zestienhoven. Even verderop staat een ouder type, een Gulfstream IV van Shell geparkeerd. Dat oudere toestel heeft geen beste naam in Nederland. Dat komt door het toestel dat de staatssecretaris van defensie tweedehands heeft aangeschaft voor VIP-vervoer, tegen het advies van zijn ambtenaren in. Om de haverklap kwamen Nederlandse ministers met panne te staan.

De publiciteit over dat pechtoestel bracht fabrikant Gulfstream ertoe om een onderdelencentrum voor Europa te vestigen in Amsterdam. Dan kan de pech tenminste snel worden verholpen.

Maar, moppert commerciële man Joe Walker van Gulfstream, de Nederlandse ministers gebruiken hun oude toestel wel erg veel. “Gebruikelijk is dat een zakenjet zo'n 450 uur per jaar vliegt. De Nederlandse regering maakt het dubbele aantal vlieguren.”

Voor de nieuwe Gulfstream V, die verder en sneller kan vliegen dan welke zakenjet dan ook, zijn in Nederland nog geen gegadigden met de benodigde 76 miljoen gulden. “Maar Shell denkt erover na”, zegt vice-president Preston Henne van Gulfstream.

In de rest van de wereld loopt de verkoop beter. Sinds het toestel een jaar geleden werd gecertificeerd, zijn er vijftien afgeleverd. Ruim negentig zijn er besteld. Wie nu koopt, moet drie jaar wachten op zijn vliegtuig.

“Dit is een geweldig succes”, zegt Kees de Koning, president van Fokker Aerostructures. “Voor ons betekent het dat er tegen de honderd staarten zijn verkocht. Dat is drie jaar werk voor honderd man.”

“Fokker heeft zelf geïnvesteerd in de ontwikkeling van de staart, dus we hebben er alle belang bij dat het toestel goed verkoopt. Hoe meer staarten we maken, des te slimmer gaan we produceren en des te eerder hebben we de ontwikkelingskosten terugverdiend.”

Het horizontale deel van de staart lijkt volgens De Koning sprekend op de vleugelkleppen van de Airbus. Dat is de volgende stap die Fokker wil zetten. “We verwachten veel van Airbus”, zegt De Koning.

Dat Fokker veel produceert voor Boeing, de grote concurrent van Airbus, is volgens De Koning geen belemmering om vleugeldelen voor Airbus te ontwikkelen. “We zijn gewoon leverancier van Boeing, we zitten er niet voor eigen risico in, zoals bij Airbus en Gulfstream.”

De produktie voor Gulfstream maakt hooguit tien procent uit van de één miljard gulden omzet bij Fokker Aviation. Maar er kan volgens De Koning veel meer uit voortkomen.

Ook de vloerplanken van de nieuwe Gulfstream komen van Fokker. Ze zijn gemaakt van zeer licht en sterk koolstofvezel, hetzelfde materiaal dat Fokker wil gaan gebruiken voor een nieuw richtingroer voor de Gulfstream. Op de zwarte plankjes die Fokker op Zestienhoven laat zien, zit echter een smet: een sticker met ''Daimler Benz Aerospace'', de laatste eigenaar van de verongelukte vliegtuigfabriek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden