Mooie portretten, maar weinig drama

Filmacademie Lichting 2012
De 14 eindexamenfilms van de Nederlandse Film en Televisie Academie zijn tot en met 15 juli te zien in het Eye Film Instituut in Amsterdam, en in september op het Nederlands Film Festival in Utrecht.

Deze week studeert een hele stoet nieuwe filmmakers af van de Nederlandse Film en Televisie Academie. Lichting 2012 telt een kleine zeventig eindexamenkandidaten, en ze hebben prachtige namen: Sanne Schat en Lotte Laan, of wat te denken van Roosmarijn Roos Rosa Carvalho of Tainá Moreno de Oliveira Lagoeiro.

Achter elke naam schuilt een nieuw scheppend talent dat de komende tijd een plaatsje hoopt te vinden in de wereld van film en televisie. Lichting 2012 heeft in ieder geval de perikelen doorstaan rond het opstappen - na anderhalf jaar - van directeur Sytze van der Laan, en het aantreden van interim Renate Litjens van adviesbureau Boer & Croon. Meningsverschillen over de te varen koers van de academie (meer of minder gericht op de markt, de televisie of de digitale leeromgeving?) moeten door de nieuwe directeur Bart Römer, nu nog netmanager van Nederland 2 ('de beste krant van Nederland, maar dan op tv') per 1 september in goede banen worden geleid.

Ondertussen presenteert Lichting 2012 zich met minder documentaires (4) dan fictiefilms (10), minder dames (5) dan heren (9) in de regiestoel, en helaas ook minder afstuderende scenaristen (6) dan producenten (14).

Met een uitstekende documentaire- traditie verdient het geringere aantal documentaires dit jaar, als ook de matige kwaliteit, beslist aandacht. Zo toont 'Liedjes uit Noord' van Welmoed Nijhout iets te hapsnap bewoners van Amsterdam-Noord die allemaal zo hun lievelingsliedjes hebben. Ook 'Wij zijn er klaar voor' van Laura Hermanidus biedt een al te vluchtige verkenning van een interessante, actuele thematiek: de resterende idealen in een welvaartsmaatschappij. 'A Twist in the Fabric of Space' van Morgan Knibbe, dat afgelopen maandag al de VPRO Documentaire Prijs ontving, valt misschien op door zijn experimentele, essayistische benadering van 'de mens die uit de gevangenis van zelfgeschapen structuren wil breken', maar irriteert ook door losflodderige pornobeelden, en de nadruk op vorm boven inhoud. Joep van Osch was de enige documentarist die op weldadig humoristische wijze (zelf)onderzoek verrichte. In 'Roem' speurt hij naar de zucht naar bekendheid, en gaat hij talentenjachten af, kerstversieringwedstrijden, de tafel van DWDD, en praat hij met Halina Reijn ('roem werkt verslavend') en Nico Dijkshoorn ('roem werkt verlammend'), zonder zichzelf te sparen.

"We kregen de afgelopen jaren op de academie te horen dat onze films persoonlijk en urgent moeten zijn", vertelde Sam de Jong maandag bij de presentatie van zijn ficitiefilm 'Magnesium', een betoverend, dicht op de huid gefilmd portret van een 16-jarig turntalent een paar dagen voor een belangrijke kwalificatiewedstrijd, en een paar dagen voor de abortus die ze in het geheim, en in haar eentje, ondergaat.

De meeste films van Lichting 2012 ogen braaf, en leunen bij gebrek aan dramatische spankracht nogal zwaar op uiterlijkheden. Van 'Magnesium'-regisseur Sam de Jong zullen we echter nog veel horen, en hetzelfde geldt voor 'Magnesium'-scenarist Shady El-Hamus, die als regisseur een mooi intiem drama maakte, 'Over zonen', waarin een oude Arabische vader (gespeeld door de Nederlandse Egyptenaar Sabri Saad El-Hamus) botst met zijn in Nederland geboren zoon, een prachtige rol van Marwan Kenzari, die eerder een van de drie helden speelde in 'Rabat'.

Het is weer de intieme portretkunst die opvalt, en waar de 25 minuten durende eindexamenproductie het best in lijkt te gedijen. Zo zul je het gezicht van Hans Dagelet als de vader die het opneemt voor zijn zoon in 'Wolvenpad' van Stefan van de Staak (zoon van filmmakers Heddy Honigmann en wijlen Frans van de Staak) niet licht vergeten.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden