Mooie Monteverdi krachtiger dan het floret

UTRECHT - De eerste samenwerking tussen de Nationale Reisopera en het Festival Oude Muziek heeft tot een productie geleid die werkelijk magnifiek mag worden genoemd. Zaterdagmiddag was een geheel volle Utrechtse Stadsschouwburg getuige van een 'nieuwe' opera van Claudio Monteverdi getiteld 'Combattimenti'.

De grondlegger van het genre opera schiep ook een aantal dramatische madrigalen waarbij het beroemde 'Combattimento di Tancredi e Clorinda', oftewel 'Het gevecht tussen Tancredi en Clorinda'. Het is een verhaal van Torquato Tasso over een christenridder die met een moslimridder in gevecht komt. Zij blijken man en vrouw, en ook nog elkaars minnaar! Hoe zonderling ook, Monteverdi zag er een prachtig thema in om op nieuwe, door hem ontwikkelde, dramatisch-muzikale wijze, de gevoelens van mensen uit te beelden.

Dit werk vormt het hoogtepunt in een suite van madrigalen over de liefde die de Engelse regisseur Geoffry Layton tot een theatraal geheel samensmeedde onder de naam 'Combattimenti', dus het meervoud van Monteverdi's bovengenoemde titel. Behalve dat stuk becomponeerde Monteverdi ook een flink aantal gedichten over allerlei aspecten van de liefde: jaloezie, minnevuur en wat dan ook. Allerlei dichters (Petrarca als bekendste) hadden die in prachtige verzen gevangen. Op hun beurt vormden ze weer een ideaal medium voor Monteverdi's muzikale inkleuringen.

In bijna twee uur zonder pauze werden tien nummers uit die bundels madrigalen plus een aria uit de opera 'De kroning van Poppea' als een logisch doorlopend verhaal verteld. Begeleid door het instrumentaal ensemble Cantus Cölln onder leiding van luitist Konrad Junghünel, speelden en zongen zes uitstekende vocalisten diverse minne-rollen. Bovendien vormden de sopranen Johanna Koslowsky en Johannette Zomer (die steeds mooier van expressie wordt), de alt Elisabeth Popien, de tenoren Gerd Türk en Wilfried Jochens en de bas Stephan Schreckenberger een waarlijk fraai ensemble in de meerstemmige madrigalen.

Niet alleen oogde het bewegingsspel prachtig, maar ook de plaatsing in een strak, klassiek en fraai uitgelicht decor naar een ontwerp van Paul Lerchbaumer. Een bijzonder genot boden de kostuums van Jorge Jara, die al bij de Nederlandse Opera de Monteverdi-cyclus zo mooi kleedde.

In het Festival Oude Muziek werden al vele malen, vooral door Italiaanse groepen, op spannende wijze de kleurrijke emoties van de madrigaalkunst tot klinken gebracht. Met de theatralisering ervan heeft regisseur Layton op zinvolle en uiterst esthetische wijze een beeldlaag toegevoegd die de spanningen verder intensiveerde met hier en daar pikant-erotische beelden. Ik begreep alleen niet waarom Layton de indrukwekkende gevechtsscène met slagzwaarden tussen de christen en de moorse ridder vertaalde naar een tweegevecht op de floret. Dat oogde te mager bij het verslag van de heftige verteller.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden