Mooie cd-boeken van onbekend werk, met leeslint

OPERA

Christophe Rousset

Sacchini 'Renaud' (Ediciones Singulares)

****

Laurent Campellone

Massenet 'Le Mage' (Ediciones Singulares)

****

Dit jaar verschenen er ineens opvallend vormgegeven opera-cd's op de markt. Die zitten verborgen in de binnenkaften van gebonden, stevige hardcover boeken. Compleet met mooie leeslinten. De uitvoerige inleidingen en cultuurhistorische verhalen over en rondom de onderhavige opera's zijn goed geschreven. De cd-boeken worden uitgebracht in een beperkte oplage van 3000 exemplaren; elk exemplaar heeft zijn eigen nummer. Collector's items dus. Ze zien er prachtig uit, en de intentie om zeer onbekende werken vast te leggen is een verdere aanbeveling. Melomanen zullen de cd-boeken graag in hun verzameling opnemen.

Het Spaanse cd-label Ediciones Singulares werkt voor de bijzondere projecten samen met het Palazetto Bru Zane, een centrum voor romantische Franse muziek. En dus zijn de opgenomen werken tot nu toe Franse 'romantische' opera's. Dat dat een rekbaar begrip is, bewijzen de laatste uitgaven. Tussen Antonio Sacchini's 'Renaud' (1783) en Jules Massenets 'Le Mage' (1891) zit ruim een eeuw.

Om met het werk van Sacchini te beginnen. De periode waarin deze Italiaan in Parijs werkte was een bijzondere. De Franse hoofdstad was nog in de ban van Gluck en men was naarstig op zoek naar vergelijkbare talenten. Deze pre-revolutionaire periode, waarin Marie-Antoinette het nog voor het zeggen had, staat nu sterk in de aandacht met recent mooie opnames van Johann Christoph Vogels 'La Toison d'or' (1786) en François-Joseph Gossecs 'Thésée' (1782). Sacchini's opera gaat door waar Glucks 'Armide' stopt. Christophe Rousset voelt met zijn orkest Les Talens Lyriques feilloos de dramatiek aan die in deze opvallend fraaie partituur schuilt. Zo is Armide's aria 'Barbare amour' een hoogstandje, hier met grote inleving en prachtig geluid gezongen door Marie Kalinine. Ook tenor Julien Dran is als Renaud een openbaring.

Met Massenets heuse grand'opéra 'Le Mage' zijn we in de populaire exotische sferen van het einde van de 19de eeuw beland. Massenet wilde iets maken in de sfeer van Verdi's 'Aida' of Meyerbeers 'L'Africaine'. Hij had zich wel aan de vele regels van de Opéra te houden: vijf akten, een grote ballet-scène, fikse koorpartijen en een orkest met extra koper en slagwerk. En dan de zangers natuurlijk. Twee grote vrouwenrollen, waarvan de ene voor Massenets minnares Sybil Sanderson was. De tenorrol was voor Jean de Reszke. Aan alles voldaan, en toch was 'Le Mage' een fiasco. Het Parijse publiek vrat het nog wel, maar na dertig opvoeringen was het in oktober 1891 plots afgelopen. Een prima kandidaat dus voor deze serie. Laurent Campellone komt met koor en orkest uit Massenets geboortestad Saint-Étienne een heel eind. Jammer van de ontoereikende tenor Luca Lombardo, maar op Catherine Humbold en Kate Aldrich zou Massenet best trots zijn geweest.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden