Mooi nuchtere metafoor over vooroordelen

theater

Rad van Fortuin Bellevue Lunchtheater ****

Plotseling sta je op straat. Jij, de succesformule in eigen persoon. Dat is een vergissing. Zoiets overkomt alleen losers. Het enige wat er op zit, is de schijn ophouden. Tegenover thuis, tegenover je man.

Tussen negen en vijf stapt succesvrouw Wanda dus (!?) een karaokebar binnen. Waar ze enkel tequila schenken. Waar de barvrouw een snor heeft, seksistische moppen vertelt en ook nog een haast vergeten jeugdvriendin blijkt met wie zij ooit brieven naar Dolly Parton verstuurde.

Ho, ho! 'Rad van Fortuin' zou toch over een psychosociale kwestie gaan? Over hoe een mens anderen en daarmee zichzelf een rad voor de ogen kan draaien, bijvoorbeeld bij schaamte om onverwachte tegenspoed? Daar hoort toch geen populistisch gedoe als karaoke of Dolly Parton bij? Om over een bezitterige, Russische (sic) echtgenoot maar te zwijgen.

En dan toch niet stiekem de zaal verlaten? De jonge schrijfster Vera Ketelaars (1986) heeft, zo blijkt, met tal van populaire clichés juist heel verrassend de wanhoop van de hoofdpersoon meer dimensie gegeven. Waarmee alle ermee samenhangende vooroordelen een dubbele betekenis krijgen. Wat regisseur Lard Adrian prima heeft aangevoeld.

Bij binnenkomst staat een (later alleen maar zwijgende) stamgast met een uiterst droefgeestige mombakkes wat treurig de kleurig oplichtende tekst van Duitse schlagers te neuriën. Het publiek laten meezingen blijft hangen in een halfslachtige poging. Zo is de functie van de bar meteen helder, maar zonder het bijbehorende feestgedruis.

Of dit wel zo'n lekker lopende tent is, ga je allengs denken. En die bardame doet wel heel stoer in haar glittergiletje, maar waarom is zij eigenlijk zo blij met de komst van arrogante Wanda? Jeugdherinneringen die passeren en levensfilosofietjes illustreren immers eerst vooral een groot verschil tussen beide vrouwen.

Ketelaars wisselt de dialogen af met korte vertellende of terugblikkende monologen, waardoor ook het begrip tijd een ander perspectief krijgt. Zo vanzelfsprekend dat, terwijl Adrian de bar intussen een paar draaiingen laat maken, een al terloops aangekondigd drama echt even voor kippenvel zorgt.

Met schwung gespeeld door Anne Gehring (Wanda) en Sjaan Duinhoven (barvrouw) is 'Rad van Fortuin' een mooi onsentimentele metafoor over de tragiek van de hedendaagse minder geslaagde mens die zich moet weren in een op feesten en succes geconcentreerde maatschappij. Met gevoel voor ritme geënsceneerd en zeker ook geschreven. Ketelaars mag zich best eens aan een avondvullend stuk wagen.

Lunchtheater t/m 27-12. Info: www.theaterbellevue.nl

foto Ben van Duin

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden