Mooi als ik problemen van bewoners kan oplossen

’Ik ben het visitekaartje van het verpleeghuis. Bezoekers en bewoners komen altijd eerst aan de balie.” Hamid Ouaddi (40) werkt al vijf jaar als receptionist in het Dr. Sarphatihuis in Amsterdam. Daarvoor zat hij in de horeca. „Daar had ik ook contact met mensen, maar het ging vooral om de omzet aan het eind van de avond. Met klanten kon ik hooguit een minuutje praten. Hier heb ik meer tijd voor mensen. Als iemand komt met een vraag hoef ik me niet te haasten.”

’Dankbaar werk’ noemt Ouaddi het baliewerk. „Als je vriendelijk bent en je best doet, zijn de mensen altijd vriendelijk terug. Vaste bezoekers en bewoners komen vaak een praatje maken als ik aan het werk ben. Niet alleen over problemen, maar ook over het weer of gewoon om te zeggen dat ze het fijn vinden als ik weer terug ben van vakantie. Dat geeft een goed gevoel.”

Ouaddi verhuisde zeventien jaar geleden van Marokko naar Nederland en vindt dat mensen het maar goed hebben hier. „In Marokko zijn helemaal geen bejaardenhuizen. Mijn oma ligt al vijf jaar plat op bed en wordt door mijn ouders verzorgd. Ze zijn trots dat ik ook mensen help. Dat ben ik zelf ook: als ik een vriend tegenkom op straat praat ik graag over mijn werk.”

Ouaddi kent de verhalen over bezuinigingen, maar daar merkt hij niets van. Ook over de waardering voor zijn werk heeft hij niet te klagen. „Ik ben tevreden. Ik heb een baan, een vrouw, kinderen en een auto. Dat had ik in Marokko misschien nooit kunnen bereiken. In de horeca verdiende ik wel wat meer met de fooien erbij, maar daar was veel stress en weinig tijd voor de klanten. De tevreden heid was daar veel minder belangrijk.”

„Ik doe mijn werk echt met plezier. Sommige mensen komen hier al vijf jaar lang iedere dag op bezoek. Ik heb daar een band mee. Als hun familielid overlijdt zie ik hen ook niet meer. Dat vind ik wel jammer. Maar boven alles vind ik het mooi als mensen hun problemen vertellen en ik die op kan lossen door de juiste mensen voor ze te bellen. Het geeft me een positief gevoel als ik een compliment krijg als ik het goed heb gedaan. Die stemming neem ik dan mee naar huis.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden