Monument voor opwindende componist

Fausto Romitelli (1963-2004) was een veelbelovende Italiaanse componist, die veel te vroeg overleed. Romitelli studeerde bij Franco Donatoni, maar vond zijn ware helden in de componisten die met de binnenkant van de klank bezig waren. Met die fascinatie was hij op zijn plaats in het IRCAM in Parijs, waar hij in de jaren negentig de geheimen leerde te ontrafelen van klanken en hun boventonen. Hij ontwikkelde een volstrekt eigen idioom, waarin die klankonderzoeken een verbinding aangingen met de door hem geliefde rockmuziek. Zijn werk klinkt zonder uitzondering wild en opwindend en hij combineert akoestische en elektronische instrumenten tot hallucinante klankmachines. "Klank is materiaal dat vervalst moet worden", zei Romitelli ooit treffend. Nieuwe klanken uit alledaagse instrumenten laten komen, deed hij al in een werk als 'Sabbia del tempo' (1991) op deze Romitelli-bloemlezing intens uitgevoerd door het Amerikaanse Talea Ensemble. Maar ook het late, meer rockende werk zoals 'Amok Koma' (2000) en 'Blood on the Floor, Painting' (2000) klinkt alsof het van een psychedelische rockband komt. Talea Ensemble levert een krachtig monument voor deze opwindende componist.

KLASSIEK Talea Ensemble

Anamorphosis (Tzadik)

****

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden