Monteur met Googlebril weet alles van de klant
Als er vandaag of morgen een monteur met een rare bril voor de deur staat: kijk uit! Hij weet al precies hoeveel energie er in huis wordt verbruikt, of er stroomvretende apparaten staan en wanneer de laatste meteropname is geweest.
Het installatiebedrijf van Eneco begint vandaag een proef waarbij twee monteurs in Zuid-Holland worden uitgerust met Google Glass, een slimme bril waarmee ze ter plekke informatie van een klein schermpje kunnen aflezen.
De stroomleverancier presenteert het als een 'verdere stap in het centraal stellen van de klant'. Gewapend met deze informatiebron kan de monteur immers 'veel beter dan voorheen' de klant adviseren over mogelijke besparingen op zijn energieverbruik en dus energierekening. Normaal had hij met een laptop alleen toegang tot bedrijfsinformatie of moest hij technische details uit een papieren dossier halen.
De slimme bril - en internet - geeft de medewerker van het installatiebedrijf ook inzicht in initiatieven in de buurt waarbij duurzame stroom wordt opgewekt, vertelt het persbericht. De klant kan hierover geïnformeerd worden zodat hij kan besluiten om te participeren, bijvoorbeeld door lid te worden van een coöperatie of via het kopen van certificaten. Dat heeft dan al wat weg van ouderwetse colportage.
Eerder dit jaar was er al een schoonmaakbedrijf dat zijn medewerkers wilde uitrusten met Google Glass. Bijvoorbeeld om te waarschuwen als een verkeerd schoonmaakmiddel wordt gebruikt. De vakbond zag het vooral als poging van werkgevers om hun personeel continu in de gaten te houden.
Voorlopig blijft het bij Eneco bij een experiment. Na drie weken beoordeelt de firma of de slimme bril op grotere schaal zal worden ingezet.
undefined