Monopoly-hulplijn helpt kiftende Britten de Kerst door
Geld stelen uit de bank, sjoemelen met hotels of 'per ongeluk' een slechte kaart kwijtraken. Bij een potje Monopoly houden sommige mensen er een nogal vrije interpretatie van de spelregels op na. Tel daar een gemene oom, wat licht ontvlambare pubers en een paar flessen wijn bij op, en je hebt het recept voor een knetterende ruzie.
Om dramatische scènes rond de kerstboom te voorkomen, openen de makers van het bordspel speciaal rond de feestdagen een telefonische hulplijn voor kiftende Britten. Een legertje 'experts' van speelgoedfabrikant Hasbro staat van 24 tot 26 december met de spelregels in de hand klaar om discussies te beslechten. Daarmee hoopt het bedrijf tevens geld op te halen voor Childline, een hulplijn voor kinderen.
Meer dan de helft van de Monopolyspelletjes eindigt in onmin, blijkt uit onderzoek van Hasbro onder tweeduizend fans. Echte fanatiekelingen beginnen al te ruziën bij het verdelen van de pionnen. Als het spel eenmaal begonnen is blijkt de grootste bron van ergernis 'regels verzinnen', gevolgd door mensen die zich al te zeer verkneukelen over hun eigen geluk. Ook spelers die expres huizen kopen terwijl een ander ze wil (zonder dat ze die echt nodig hebben) zorgen voor chagrijn.
Een beetje hypocriet, want zelf houden de respondenten zich ook niet altijd aan de regels. Dertien procent geeft toe dat ze weleens geld van de bank stelen. Of ze houden strategisch hun mond als ze op het eigendom van iemand anders belanden.
Hasbro verwacht een piek bij de hulplijn op Eerste Kerstdag tussen vier en zes uur 's middags, het moment waarop veel gezinnen de spelletjes van stal halen. Vooraf geven ze vast een tip: kijk uit voor sneaky vaders.
undefined