Molukse jongeren presteren slecht

amsterdam – - Ruim twee derde van Moluks-Nederlandse jongeren haalt geen mbo-diploma of hoger. Opvallend is dat de derde generatie het op school slechter doet dan de tweede.

„De situatie is zorgwekkend”, stellen Justus Veenman en Trees Tunjanan die in opdracht van Forum, instituut voor multiculturele ontwikkeling, de ’Quickscan 2008 Molukse Jongeren en Onderwijs’ uitvoerden. Aangenomen werd dat de derde generatie een stap vooruit zou zetten, en dat als logisch gevolg daarvan ook de derde generatie Marokkaanse en Turkse jongeren beter gaat presteren.

73 procent van de Molukse jongeren krijgt als schooladvies vmbo-mavo. Het landelijk gemiddelde ligt 20 procent lager. Slechts 4 procent van de Molukse jongeren haalt aan het einde van de schoolcarrière een diploma hbo-wo, het landelijk gemiddelde ligt op 29 procent. Het percentage Molukse drop-outs, vroegtijdige schoolverlaters, ligt op 22 procent.

In het onderwijs is de afgelopen jaren, onder invloed van het algemene minderhedenbeleid, de meeste aandacht naar de Turkse en Marokkaanse migrantengroep gegaan. Scholen zien Moluks-Nederlandse jongeren niet als probleemcategorie, constateerden de onderzoekers, die denken dat monitoring en begeleiding positieve effecten zal hebben op hun verder opgelopen achterstanden.

De Molukse migratie kent volgens hen enkele bijzondere kenmerken die mogelijk van belang zijn voor de verklaring van de onderwijspositie van de jongeren van nu. Molukkers arriveerden collectief en kenden een lage sociaal-economische positie. De Molukkers waren ook niet op (overkomst naar) Nederland georiënteerd, hadden weinig kennis van de Nederlandse samenleving en beheersten de taal niet of nauwelijks.

Voorts was belemmerend voor een snelle integratie dat de Molukse militairen direct na aankomst in Nederland uit dienst zijn ontslagen. Ook de collectieve huisvesting zou een rem kunnen zijn op de integratie – zeker in combinatie met de sterke groepsbinding die mede door het politieke ideaal van een onafhankelijke Molukse republiek is gevoed.

Al die omstandigheden, stellen de onderzoekers, hebben Molukse ouders belet een actieve rol bij het onderwijs van hun kinderen te spelen. Ze komen niet op ouderavonden, tonen nauwelijks betrokkenheid en stimuleren hun kinderen niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden