Mogen wij zes minuten van je aandacht?

Terwijl jongeren met name YouTube gebruiken, blijft de oudere kijker voorlopig trouw aan de traditionele tv-zenders. En de groep die daar tussenin valt? Linda.tv zag een kans.

Een snack tussendoor. Even zes minuten via je telefoon of tablet kijken naar een aflevering van 'Bitterzoet'. Zo is de nieuwe komische dramaserie van Linda.tv - de online video-app van het tijdschrift van Linda de Mol - bedoeld. Vanaf nu komt elke donderdag een nieuwe aflevering online.

Zes minuten. Dat is niet willekeurig gekozen, zegt regisseur Idse Grotenhuis. "Het blijkt de juiste spanningsboog te zijn voor iets wat je tussendoor even kunt kijken. Als je aan het wachten bent op de bus, of tijdens de lunch. Duurt het langer, dan moet je er echt voor gaan zitten."

'Bitterzoet' - uiteindelijk komen er twintig afleveringen - gaat over drie vriendinnen die elkaar sinds de studententijd kennen en van alles met elkaar bespreken: opvoeding, relaties, eetgewoontes en ga zo maar door. Herkenbare problemen, zeker voor de kijker in dezelfde levensfase.

Hoewel Jildou van der Bijl, hoofdredacteur van Linda.tv, niet spreekt over doelgroepen - ook haar moeder moet er naar eigen zeggen om kunnen lachen - lijkt Linda.tv zich zo duidelijk te richten op dertigers en veertigers. Een groep die in marketingjargon ook wel de 'boodschappers' heet en die de meeste tv-zenders graag aan zich binden vanwege de adverteerders die erop afkomen.

Het is een groep die niet geneigd is zoals jongeren een avond te grasduinen door het enorme aanbod aan video's op YouTube. Maar jong genoeg om geïnteresseerd te zijn in de nieuwe manier van kijken naast de traditionele tv-avond. "Wij springen in het gat tussen die vormen in", zegt Van der Bijl. "Je kijkt bij Linda.tv via je telefoon of tablet op het moment dat het jou uitkomt naar fragmenten die wij voor je klaarzetten. Je hoeft ze dus niet zelf te gaan zoeken."

Daarmee is Linda.tv een pionier, zegt Ellen Danhof, eigenaar van productiebedrijf LND Media. Vanaf vandaag begint op Linda.tv een documentaireserie van haar hand over prostitutie, ook zes minuten per aflevering. "Ook als producent moet je tegenwoordig niet alleen maar vanuit tv denken. Het gaat er vooral om hoe je verhalen vertelt, of dat nu via de publieke omroep is, online, of online in kruisbestuiving met tv. Bij Linda.tv zijn ze aan het uitproberen welke vormen werken, het is leuk om aan dat pionieren mee te werken. Bij onze prostitutie-serie heeft het me verbaasd hoe intiem online televisie kan werken. Doordat je gezien de budgetten met kleine ploegen werkt, zit je automatisch dicht op de huid van je gasten. Dat levert bijzondere scènes op."

Als ergens uitgebreid onderzoek naar wordt gedaan, dan is het naar tv-kijkgedrag. Zo keken dertigers en veertigers volgens Stichting Kijkonderzoek vorig jaar minder naar de gewone tv dan in 2014, omdat ondemanddiensten als Netflix en Videoland aan populariteit winnen. Maar ze kijken nog altijd gemiddeld 158 minuten per dag tv - het traditionele toestel is echt nog niet uit de gratie.

In die informatie zijn ook adverteerders erg geïnteresseerd. Want waar de kijker is, daar willen zij zijn. Daarbij is juist de 'middengroep' voor veel adverteerders interessant, omdat die de meeste geld uitgeven. 'Bitterzoet' wordt gesponsord door Jilz, een appeldrankje voor vrouwen. Zonder sponsor had de serie niet gemaakt kunnen maken, zegt Van der Bijl. "Deze nieuwe tv-vorm biedt ook kansen voor nieuwe vormen van samenwerken met adverteerders. We merken ook dat er veel interesse is. Ze komen naar ons toe met ideeën."

Tot nu toe werd de app van Linda.tv zo'n 90.000 keer gedownload. Voorlopig gratis, Van der Bijl durfde het nog niet aan om geld te gaan vragen. "We zijn er nog niet uit of we iedereen vooral naar ons eigen kanaal willen krijgen, of dat we vooral een zo groot mogelijk publiek willen bereiken en dat willen bekostigen met samenwerkingen als bij 'Bitterzoet' met Jilz. We zijn aan het experimenteren, niemand weet nog wat werkt. Linda.tv is echt een speeltuin."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden