Moet hogesnelheidslijn naar NS?

De hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Parijs kampt met tegenvallende passagiersaantallen. ©Patrick Post

De Tweede Kamer weet niet of het nou zo'n goed idee is van minister Schultz van Haegen (infrastructuur) om de NS vanaf 2015 de verlieslijdende hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Parijs te laten beheren. Gisteren ondervroeg de Kamer betrokkenen en deskundigen.

De kosten zijn voor de Kamerleden ongewis en er zijn twijfels of de NS in staat zijn om de hsl te beheren. Bovendien, moet het traject ook niet open blijven voor andere bedrijven die internationale treinverbindingen willen aanbieden, zoals de Deutsche Bahn die een treindienst Amsterdam - Brussel - Londen wil exploiteren?

De PVV wil daarom van Schultz van Haegen weten of zij, voordat zij eind vorig jaar een beslissing nam over de toekomst van de hogesnelheidslijn, alle mogelijke oplossingen goed in kaart had. De lijn wordt op dit moment nog uitgebaat door High Speed Alliance (HSA), een dochterbedrijf van NS en KLM, en kampt met tegenvallende passagiersaantallen.

NS-directeur Bert Meerstadt deed daar trouwens luchtig over. "Het zijn er meer dan we in de laatste bedrijfsplannen hadden ingeboekt. Het aantal reizigers is verviervoudigd", zei hij zonder getallen te noemen. GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent reageerde door te zeggen dat vier keer niets nog steeds niet veel is.

Tijdens de zitting klaagden buitenlandse concurrenten van de NS dat zij geen rol speelden in het vinden van een oplossing. Een vertegenwoordiger van het Britse spoorbedrijf Virgin voelde zich door het ministerie 'genegeerd'. Arriva-directeur Anne Hettinga was ontstemd dat de NS een flinke korting hebben gekregen op de exploitatie van de hsl. Volgens Hettinga is dat in strijd met het Europese aanbestedingsrecht.

De minister kondigde eerder aan dat het reddingsplan van de HSA zo'n 390 miljoen euro zou kosten. Doordat ze de overzichten van de kosten nogal versnipperd naar de Kamer stuurde, vermoeden oppositiepartijen dat de totale bijdrage voor het Rijk veel hoger zal liggen. Volgens D66 houdt ook de minister rekening met hogere kosten door extra geld te reserveren. Volgens een woordvoerster van het ministerie van infrastructuur is er inderdaad extra geld gereserveerd - 166 miljoen euro - maar wordt er van uitgegaan dat dat bedrag niet hoeft te worden uitgegeven. Ze wees er daarbij nog eens op dat als Schultz van Haegen geen akkoord met de NS had gesloten, de HSA waarschijnlijk failliet zou gaan, wat 2,4 miljard euro zou kosten.

Onderdeel van de afspraak met de NS is dat het hoofdrailnet en de hsl worden samengevoegd tot één netwerk. Op de speciaal aangelegde hsl zullen dan ook twee intercity's en twee stoptreinen van de NS gaan rijden. Volgens critici betekent dat het einde van directe en snelle internationale verbindingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden