'Moet er niet aan denken dat hier zoiets gebeurt'

Wat als het treinongeval van afgelopen weekend niet in het Belgische Wetteren was gebeurd, maar in de dichtbevolkte centra van Dordrecht, Tilburg of Eindhoven? Bij veel lokale bestuurders spookt dat nachtmerriescenario door het hoofd. Ze vragen opnieuw aandacht voor het risico van chemisch transport dwars door de steden.

Het spoor in Dordrecht en Zwijndrecht, dat zowel de giftreinen naar België als die naar Duitsland verwerkt, is het grootste probleem. "Ik moet niet denken aan een ramp van deze omvang bij ons", zegt wethouder Piet Sleeking van Dordrecht. "Er wonen enkele tienduizenden mensen binnen een afstand van 200 meter tot het spoor. De gevolgen van een ontsporing zijn niet te overzien."

De trein die in België ontspoorde, is ook door Dordrecht gereden, weet Sleeking. "Niemand kan ons garanderen dat het morgen niet opnieuw misgaat. En dan roept iedereen ach en wee, 'hadden we er maar iets aan gedaan'." Hij wil dat het Rijk geld vrijmaakt om chemische stoffen door leidingen te vervoeren, of via een aparte spoorlijn die om de steden heengaat. "Dat kost enkele miljarden, maar dat weegt op tegen het risico dat we nu lopen", vindt hij. "

In Tilburg ging het zes jaar geleden al bijna mis: een chemische trein en een stoptrein kwamen op drie meter van elkaar tot stilstand. De stad was 'aan een ramp ontsnapt', stelde toenmalig wethouder Els Aarts. Ze pleitte toen al voor het verplaatsen van alle chemische transporten van de Brabantroute naar de Betuweroute, door minder dichtbevolkt gebied.

De PVV-fractie in de Provinciale Staten van Brabant zette gisteren vraagtekens bij de bouwplannen van veel steden rond het spoor. "In Oisterwijk, Breda en Eindhoven komt volop woningbouw in de spoorzones. Ik vraag me af of je het risico zo niet in de hand werkt", zegt fractievoorzitter Alexander van Hattem. Zijn fractie heeft het provinciebestuur gevraagd of de evacuatieplannen in orde zijn, en of daarin ook rekening wordt gehouden met een verspreiding van gif via het riool, zoals in Wetteren is gebeurd.

Venlo vreest zijn grip op de transporten te verliezen. Het Rijk wil zelf gaan beslissen over vergunningen voor gevaarlijke stoffen, om te voorkomen dat gemeenten dwarsliggen. "Men wil ongehinderd door kunnen rijden en individuele gemeenten zijn nu flessenhalzen", zegt woordvoerder Van den Berk van Venlo. "Maar het baart ons zorgen dat wij straks geen afweging meer kunnen maken." Venlo heeft met andere gemeenten een brief gestuurd aan het ministerie van infrastructuur.

Volgens de gemeente Eindhoven is het huidige transport aan strenge regels gebonden en verloopt het zo veilig mogelijk. Toch ziet de stad het vervoer van lpg liefst verdwijnen naar de Betuwelijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden