Moertjes in het rad van de tijd/Dans

ROTTERDAM - Mijn kennis van astrologie is niet van dien aard dat ik 'Mars in Aries', de titel van Jacopo Godani's nieuwste ballet bij de Rotterdamse Dansgroep, verklaren kan. Waarschijnlijk is dat ook niet de bedoeling van deze Italiaanse danser en medewerker van Billy Forsythe, die al eerder door Kathy Gosschalk naar haar groep werd gehaald.

Eva van Schaik

Onder een schuin opgetrokken, van kleur verwisselende luifel wroeten vijf dansers in denkbeeldige dansklei, in een bruinleren outfit die aan krijg- en smeedkunst herinnert. Via hun krioelende, flitsende, wapperende ledematen toont Godani zich ditmaal vooral een rusteloze smid of strateeg. Onder zijn bewindvoering verkeren de vijf van moddervette klei in een staat van chaos. Ogenschijnlijk althans, want de onvoorspelbaarheid van hun danskunst is bijzonder gekunsteld en doet de vraag rijzen of zij ante Genesis dan wel post Apocalyps bewegen.

Vaak schieten een of meerdere bewegers letterlijk uit het gelid om in spastische of soepele krampen onder elektronisch gesis en geknetter nieuwe verbintenissen aan te gaan. Wanneer Mars in het teken van Aries staat gaan natuur, cultuur, techniek een pittig knokpartijtje aan. Voor mij duurde dat geknok net een ronde te lang, hoezeer Rosa Ana Chanza Hernandez en Benjamin Vanhoute ook 23 minuten lang de vonken ervan af lieten vliegen.

Ton Simons, al zo lang in trouwe dienst van deze dansgroep, heeft ditmaal weliswaar muziek van zijn favoriet Mozart voor sonatas em partitas van Bach vervangen, maar dat laat zijn geloof in de werkwijze van Cunningham onverlet. Voor zijn 'Small triptych' op alle dertien dansers van DRD, paarde hij afzonderlijk voor armen, benen en heupen ontworpen bewegingsseries tot enkele duetten.

Het drieluik over samengestelde ontleding, ook aangegeven met drie witte vierkanten op de zwarte vloer, opent met een messcherp, in grafische poses uitgekerfd duet voor Caroline Harder en Pery Korigo. Met haar onverstoorbare balansen en lange lijnen ontpopt deze jonge danseres zich niet alleen als Simons nieuwste muze: zij is minder koel en dominant maar zeker zo gedecideerd als haar voorgangster Joke Zijlstra en haar stabiele tegenpool Gaby Allard. Het duet verloopt via een middenstuk voor tien dansers die als een uiteengehaalde machinerie hun serienummer sur place demonstreren in een fel flitsende solo voor Gaby Allard, qua postuur en dynamiek een allegro-danseres. Via een intrigerende crossover in kwartetvorm laat zij zich door de lange Raymond Esterhuizen in een slotduet betrekken, totdat plotseling de twee bites het begeven en alle armen, heupen en benen slap neerhangen.

Met hulp van Gidon Kremers op Bachs aambeeld messcherp geslepen altviool knipte Simons de 2-10-1-4-2 opbouw echter hardvochtig in stukken. Zo worden de partitas zonder mededogen doorsneden door snel gezap langs tv-kanalen, dus met klokgebeier, flarden filmgesprekken, knerpende voetstappen, verkeer, stiltes en het zware gehijg der dansers. Dat laatste is onvermijdelijk, want wat Simons van hun conditie en controle verlangt gaat ver. Allen werken zich in het zweet als opgedraaide postmoderne dansautomaten die zich in de tekens van hun bewegingsmodellen overeind houden.

Van doodsymboliek is Simons' nieuwste dansanalyse zeker niet gespeend. Prachtige zwarte kostuums (nauwsluitend zwart velours en negligé) geven aan de grafiek der ledematen een gedistingeerde rouwstemming, terwijl liters rode verf en kilo's zout in zwarte emmers worden overgegoten en Harder op een wit hesje haar eigen armvariaties geprojecteerd krijgt, die later ook op een mini-schermpje worden herhaald.

En toch ... de poging tot analyse voelde ik alleen in de twee duetten sprankelen. Het lange middengedeelte bood daarvoor te weinig houvast. Het leek wel of het tryptiek van weerszijden via knerpende scharnieren was dichtgeklapt.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden