Moedig Iraans theater in Groningen

Hearing Amir Reza Koohestani / Mehr Theatre Group

****

Hoe ontstaat een verdenking en wat is er nodig om een oordeel te vellen? Verlegen, met bange ogen maar ook onverschrokken en onverzettelijk kijkt het Iraanse meisje de zaal in. Neda heet ze. Ze is modern gehoofddoekt en draagt een eenvoudig tuniekje met daaronder een spijkerbroek en sneakers. Neda wordt ondervraagd omdat ze een jongen de slaapzaal van de universiteit zou hebben binnengesmokkeld - een grove misdaad. Er zijn geen harde bewijzen, alleen een anoniem verslag en het onduidelijke verhaal van een ander, jonger, meisje, Semaneh, die een jongensstem gehoord zou hebben. 'Hearing', een voorstelling van de Iraanse regisseur Amir Reza Koohestani, ging afgelopen week in première op festival Noorderzon. De voorstelling biedt een indringend beeld van hoe de Iraanse dreig- en angstcultuur werkt.

Wat er nou precies is gebeurd, daar komen we niet helemaal achter. Door het gebruik van flashbacks en -forwards, het wisselen van personage en het gebruik van kleine go-pro camera's om de verschillende gezichtspunten (letterlijk) te verbeelden, wordt uiteindelijk meer verhuld dan verhelderd. De gebrekkige geluids- en beeldkwaliteit wekt zelfs de suggestie van spionage en zo lopen realiteit en herinnering, feit en fictie steeds meer door elkaar. Dat is ook precies Koohestani's punt: hoe ontkom je aan een verdenking, wetende dat je je niet kunt verdedigen tegen de mysterieuze en grillige machten van 'het regime'? De strijdbare Neda vlucht uiteindelijk naar het buitenland, elke andere keuze betekent immers haar ondergang. In Zweden voelt ze zich vrij maar krijgt ze geen verblijfsvergunning en loopt het slecht met haar af.

'Hearing' is een sobere en beklemmende voorstelling die de angst en verwarring die veel Iraanse vrouwen moeten ervaren, sterk invoelbaar maakt. Soms helaas wat lastig te volgen door de snel verlopende Engelse boventiteling. Wanneer je je realiseert dat het hier geen science-fiction betreft maar bittere realiteit, dat Koohestani en zijn performers dit soort werk maken onder enorme druk van censuur, kan je niet anders dan je hoofd buigen voor deze moedige en krachtige theatermakers.

Het siert het Groningse festival Noorderzon dan ook dat het deze voorstelling ongezien programmeerde. Het festival toont hiermee oog te hebben voor en compassie met kunst met een grote maatschappelijke en politieke urgentie. Voor meer belangwekkende maar natuurlijk ook amusante, verwarrende en inspirerende kunst spoedt u zich dit weekend nog naar Groningen.

www.noorderzon.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden