Moeders eisen hun vrijheid op in een keurige komedie

Bad Moms

Regie: Jon Lucas, Scott Moore Met: Mila Kunis, Kathryn Hahn, Kristen Bell, Christina Applegate

***

Dat we veel te hoge eisen aan moeders en kinderen stellen is inmiddels wel duidelijk en toch worden de prestatiedruk en toetsenterreur vrolijk opgevoerd. Waar blijft dus die prenatale Citotoets? En waarom hebben vrouwen naast het moederschap geen veertigurige werkweek? In Bad Moms pikken drie overwerkte moeders het niet meer.

Ook al wordt een kind dat op z'n vijfde geen drie talen spreekt in Nederland niet meteen als reddeloos verloren beschouwd, elke moeder herkent de Amerikaanse frustraties van Amy (Mila Kunis), Kiki (Kristen Bell) en Carla (Kathryn Hahn): ontevreden kinderen, werkgevers die meer uren eisen dan in het deeltijdcontract is afgesproken, dagelijkse vergaderingen met leraren want, tja, onderwijs dat regel je zelf maar, dan nog even boodschappen doen en koken, en 's avonds na de afwas luisteren naar een echtgenoot die klaagt dat je altijd moe bent. Of meteen maar vreemdgaat, zoals Amy's slungelige echtgenoot.

Na in 'The Hangover' met succes te hebben ingespeeld op de vrijheidsdrang van mannen besloten de makers zo'n zelfde film voor vrouwen te maken. Helaas moeten dat dan wel meteen allemaal moeders zijn, maar dat kan er ook aan liggen dat de laatste jaren al genoeg komedies met vloekende, vrijgezelle vriendinnen zijn verschenen. Meer een kwestie van marketing dan van ideologie dus. De film heeft het hart op de juiste plek, ondanks de keurige plot en de ongeïnspireerde afronding. Met zo'n enorm publiek van gelijkgestemden kan Bad Moms niet mis schieten. In Amerika werd het budget van 20 miljoen dollar in het openingsweekend al terugverdiend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden