Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl naar de beurs

Een bezorger van Thuisbezorgd.nl brengt een bestelling. Beeld anp
Een bezorger van Thuisbezorgd.nl brengt een bestelling.Beeld anp

Takeaway.com, het moederbedrijf van maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl, gaat zoals verwacht naar de beurs in Amsterdam. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend. De onderneming wil zo'n 175 miljoen euro aan nieuw kapitaal ophalen, bedoeld om schulden af te lossen.

Topman en oprichter Jitse Groen onderzocht al een jaar of een beursgang tot de mogelijkheden behoorde. Eerder dit jaar meldde Bloomberg al dat Takeaway de stap zou zetten. De beursgang zal in de komende weken plaatsvinden, afhankelijk van onder meer de marktomstandigheden.

Takeaway.com werd opgericht in 2000 en is in negen Europese landen actief. Naast Nederland zijn dat onder meer Duitsland, België, Oostenrijk en Polen. In totaal bestelden klanten vorig jaar zo'n 34 miljoen maaltijden ter waarde van bij elkaar 651 miljoen euro via de websites van het bedrijf.

Die bestellingen leverden Takeaway.com een omzet op van 77 miljoen euro, twee derde meer dan een jaar eerder. Die groei is mede te danken aan overnames. Winstgevend is het bedrijf nog niet. Het nettoverlies bedroeg 19,6 miljoen euro.

In Nederland is Thuisbezorgd inmiddels onmisbaar (het marktaandeel was vorig jaar ruim 90 procent), maar in andere landen wil het nog niet echt vlotten. Just Eat in Engeland werd vorige maand nog van de hand gedaan omdat de animo bij de Britten niet echt was.

Met name in Duitsland drukken hoge marketingskosten het bedrijf nog diep in de rode cijfers. "Wij richten ons op de massa", zei topman Groen. "We gaan er vanuit dat iedereen wel minstens één keer per jaar een maaltijd bestelt. Maar om iedereen te bereiken heb je wel televisiereclame en grote billboards nodig."

Daarom blijven de marketingkosten voorlopig toenemen. Dat geldt zeker voor Duitsland, waar de omslag naar online eten bestellen later is begonnen dan bijvoorbeeld in Nederland. Daar valt dus nog veel te winnen voor het bedrijf. "Wij zijn daar nu al de grootste speler, maar behalen in eigen land nog altijd meer omzet", aldus Groen.

Takeaway.com verwacht dat binnen twee tot drie jaar de omzet zo sterk zal zijn gegroeid, dat het bedrijf in de groene cijfers terechtkomt. Het is de bedoeling dat de onderneming na de beursgang geheel schuldenvrij is.

Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl. Beeld ANP
Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl.Beeld ANP
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden