Moeder van het vaderlandse glas opent eigen galerie

Galerie Inart, Prinsengracht 510 sous opent vanmiddag met een inleidend woord door publiciste Marjan Unger. Expositie Henk Wolvers t/m 6 mei, wo-za 12-18 uur en elke eerste zondag van de maand 14-18 uur.

Was, want Carla Koch moest in januari van dit jaar met haar activiteiten bij galerie Inart stoppen. Een afslanking bij de firma Indoor onder wier vleugels ze de galerie dreef, leidde er toe dat ze op straat kwam te staan. Inart houdt op te bestaan, bovendien verlaat het moederbedrijf nog eind dit jaar de vestiging aan de Paulus Potterstraat. Dat betekent ook een eind aan de strategische ligging: bezoekers van het Van Gogh of het Stedelijk staken gemakkelijk de straat over om aan de overkant nieuwe ontwikkelingen in glas of aardewerk te bekijken.

Hoewel de druiven voor de galeriehoudster behoorlijk zuur waren, temperde het niet haar interesse voor hetgeen waarmee ze al zeventien jaar bezig was. Binnen drie maanden heeft ze een nieuwe galerie, die ze, om alle misverstanden te voorkomen, gewoon naar haar zelf noemde.

“Inart vertoonde na het begin in 1978 weinig lijn in haar activiteiten. De firma Indoor importeert naast glas en aardewerk uit Scandinavië ook verlichtingsarmaturen. Daartoe behoorde de Concord-rail, een systeem dat in de galerie werd opgehangen om het aan aspirant-kopers te laten zien. Voor die groep, die vooral uit architecten bestond, werd een ambiance geboden waarin plaats voor kunst was. Om die reden werd er van alles geëxposeerd. Vier jaar geleden ging de galerie zich specialiseren in glas en keramiek. Toen zijn schilderijen en grafiek definitief verdwenen. Dat heeft tot een doorbraak bij het publiek geleid: van toen af maakte de galerie geld. Dat op zich was een opmerkelijk feit voor een gespecialiseerde galerie. Het is dus niet zo, zoals wel wordt gedacht, dat de galerie moest sluiten omdat ze niet meer liep. Integendeel, keramiek en glas zorgden er voor dat de galerie beter dan ooit liep”, aldus Koch.

Ze kreeg haar nieuwe ruimte aan de Prinsengracht bijna in de schoot geworpen, op de plek waar tot voor kort galerie Van Wijngaarden was gehuisvest die een nieuwe plek aan de Lijnbaansgracht heeft betrokken. De ruimte in het souterrainpand is handig in twee ruimten verdeeld, zodat er een evenwichtig aanbod aan wisselexposities en stock is ontstaan. De bezoeker krijgt direct na binnenkomst de vaste collectie te zien, die meteen duidelijk maakt waar het de galerie om te doen is. Wie informatie wil hebben kan aan een tafel aanschuiven waar boeken en tijdschriften zijn te vinden. Op gezette tijden worden lezingen over actuele onderwerpen gehouden. “Ik voel er weinig voor om hier als richtingwijzer te zitten. Mensen komen toch al moeilijk over de drempel van een galerie en dan zien ze daar een juffrouw zitten die heel afstandelijk reageert. Welkom ben je in weinig galeries. Ik haal hier mensen binnen die zich op de hoogte willen stellen van glas en keramiek. Ze krijgen koffie en kunnen hun verhaal kwijt. Verzamelaars hebben daar behoefte aan, die willen echt veel van je weten, je oordeel testen,” zegt ze.

“Galerie Carla Koch is de enige galerie die zich toelegt op glas en keramiek met een designfunctie. Ik wil graag de band behouden met de gebruiksfunctie, een pot of een vaas die eventueel nog als bloemenvaas zou kunnen dienen, en glas waaruit nog gedronken kan worden. Voor autonoom glas en keramiek kun je bij andere galeries terecht. Dat geldt vooral voor de wisselexposities, waar ik voor het komend jaar mensen als Henk Wolvers, Wouter Dam, Susand Hammond en Jan van der Vaart ga uitnodigen. De keramist Van der Vaart speelt een belangrijke rol in de stockcollectie, je zult van hem voorbeelden van al zijn werk aantreffen. Van der Vaart is echt de top op dit moment. Als ik zijn oeuvre uit de laatste dertig jaar overzie, vind ik dat hij zo'n consequente lijn uitzet. Binnen een beperkt, mathematisch gegeven, heeft hij een scala aan vormen gebruikt, maar hij weet nog steeds iets nieuws te maken. Van der Vaart werkt in een geometrische traditie die nog uit het Bauhaus stamt. Hij maakt objecten die goede vazen zijn, maar hij maakt ook vazen die goede objecten zijn. Dat boeit me erg.” De bezoekers komen Van der Vaart in de galerie nog op een ander niveau tegen: hij heeft als gastontwerper bij de glasfabriek in Leerdam het drinkgerei voor de galerie bedacht.

De stockruimte, ingericht met fraaie, zelf ontworpen vitrines die de hele voorruimte vullen, wordt een plek voor experimenten. “Ik wil uitzoeken of daar publiek voor is. Naast Van der Vaart zullen het over het algemeen jonge kunstenaars zijn, zoals Wietske van Leeuwen die enkele jaren geleden van de Rietveld academie kwam. Ze is gefascineerd door 17de-eeuwse rariteitenkabinetten, waar ze prachtige objecten over maakt. Waarschijnlijk komen ook de eindexaminandi van de Rietveld in de vitrine, zoals ik dat in de afgelopen jaren heb gedaan. Sommigen kunnen uitgroeien tot vaste exposant, zo bouw je ook een eigen 'stal' op.”

“Je hebt in Nederland een groot aanbod van kwalitatief goed keramiek. Europees gezien kennen we op dat gebied een hoge standaard. Met het glas is het een ander verhaal. Ik wil niet verhelen dat ik moeite heb om goed werk te vinden. Het autonome glas, zoals je in Amsterdam bij Braggiotti vind, is toch niet mijn richting. Ik zie op het gebied van functie-gebonden glas heel weinig dat kwaliteit heeft, ook niet op de Rietveld waar elk jaar een gering aantal mensen vandaan komt. Ik vind ook dat het met de prijsontwikkeling in het glas niet goed gaat. Dat wordt door de galeries in den lande bewust in stand gehouden, ze schroeven de prijzen te hoog op. Veel prijzen zijn extreem hoog, het lijkt wel hysterisch. Het vervelende is dat je daar aan mee moet doen. Ik schrijf als galerie niet de prijzen voor, als een kunstenaar een bepaalde prijs stelt, ga ik daar ook niet over discussiëren. Maar het is een feit dat veel glaskunstenaars van galeries leren dat ze alsmaar hun prijzen moeten verhogen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden