Weblog

Modieuze Chinezen. Of toch niet?

null Beeld

Urenlang zou ik voor het raam kunnen zitten en mensen kijken. Shanghai heeft dan ook genoeg variatie om dat te kunnen doen.

Het straatbeeld wordt gevormd door gebruinde arbeiders in blauwe overalls, kokette dames met mini-hondjes in maffe schoentjes, nonchalant slenterende beveiligingsmannen met een sigaret bungelend in hun mondhoek en roekeloos rijdende taxi chauffeurs. Kortom, genoeg diversiteit op straat. Ondanks de ogenschijnlijke verschillen tussen al deze mensen is er een bindende factor: mode.

De Chinezen zijn gek op merken, Louis Vuitton, Prada, Gucci, D&G, Chanel, hoe schreeuweriger, hoe beter. Hoewel je in Shanghai overal nepmerken kan kopen, sparen de inwoners van Shanghai zelf liever hun geld om het echte spul te kopen. Het maakt niet uit hoe ze er verder bij lopen, negen van de tien keer is de Louis Vuitton tas die ze dragen echt. Het goede nieuws is dat de vraag naar dure merken een geweldige financiële mogelijkheid biedt voor de mode-industrie. Modetijdschriften vliegen over de toonbanken. Het slechte nieuws is dat dit een merkgeile, materialistische maatschappij creëert.

Maar nog erger dan dat, het ziet er gewoon niet uit. Aldus een recent onderzoek verricht in Hong Kong. Volgens de onderzoekers zijn 73 procent van de kopers van de grote merken jonger dan 45 jaar. Jong wordt in dit onderzoek gecorreleerd met beïnvloedbaar. Een consequentie hiervan is dat de gemiddelde koper van een duur merk totaal niet let op esthetische waarde of vragen stelt zoals 'zal dit me staan?'. Neen, zolang het maar meer dan een halve maandloon is, wordt het product het aanschaffen waard geacht.

Ik vroeg mijn Chinese, en overigens zeer modieuze vriendin, wat ze van het onderzoek vond. Lachend antwoordde ze dat dit onderzoek wellicht voor alle jongeren over de hele wereld geldt. Miskoop of niet, wat mij betreft kunnen de combinaties niet gek genoeg. Het straatbeeld wordt er alleen maar kleurrijker van.



null Beeld
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden