Modestudente Michelle: Wij willen precies weten wat we moeten doen

Aan de ene kant van de straat zitten de jongens van de opleiding Elektrotechniek, aan de overkant de meisjes van Mode. Op het Deltion College in Zwolle is het onderscheid tussen de geslachten meteen duidelijk.

Maar boven de weg is een loopbrug, die de ene helft met de andere verbindt. Zo moet dat ook in het klaslokaal, bedacht adviseur onderwijsontwikkeling Karin van Brussel twee jaar geleden. "Ik zag op mijn afdeling Techniek en Vormgeving dat jongens steeds slechter gingen presteren. Ik ben gaan lezen over de verschillen tussen jongens en meisjes."

Met hulp van de school heeft Van Brussel 'inspiratiesessies' georganiseerd die docenten bewust moesten maken van de verschillende leerstijlen. "Dat jongens de lesstof niet voorgekauwd moeten krijgen bijvoorbeeld, of dat typisch jongensachtig gedrag niet altijd verkeerd is. Er vielen tijdens die sessies veel oh's en ah's."

De aanpak op het Deltion College lijkt te werken: in het rapport 'De jongens tegen de meisjes' wordt de mbo-school geroemd om de omgang met leerverschillen tussen jongens en meisjes. Docente Naomi Broersma nam deel aan de inspiratiesessies. Ze geeft Nederlands en Burgerschap op de opleiding Elektrotechniek. In haar klassen zitten uitsluitend jongens.

"Er hangt wel een mannensfeertje", zegt ze. "Een beetje duw- en trekwerk, tegen elkaar opboksen. Tot op zekere hoogte laat ik zoiets toe. Als het genoeg is, maak ik er een grapje over en is het meteen klaar. Jongens zijn wat dat betreft makkelijk."

Als 'haar' jongens een opdracht moeten maken, denkt ze altijd na over hoe ze die aanbiedt. "Laatst moesten ze bijvoorbeeld een kermisattractie maken. Dan kies ik er bewust voor om ze niet te veel regels mee te geven. Ze moeten het zelf maar uitvinden. Trial-and-error, daar leren ze het meest van."

Hoe anders is dat aan de overkant. "Wij willen precies weten wat we moeten doen", geeft Michelle Venema (20), studente Mode, toe. "Meisjes hebben een stappenplan nodig. En we willen na elke stap weten of we nog goed bezig zijn."

Medestudent Gabrielle Cardoso (18) beaamt dat: "Er zit één jongen in onze klas. Ik kan me voorstellen dat hij daar soms gek van wordt."

"Meisjes zijn vaak onzekerder", ziet ook hun docente Agnes Hollewand. "Ik had laatst een studente die stage wilde lopen bij een bekende designer, maar ze durfde niet te solliciteren. Meisjes blijven vaak bij het vertrouwde, ze wijken niet snel af van de opdracht."

Hollewand volgde in januari samen met collega Coriene Snel een door de school georganiseerde workshop over leerverschillen tussen jongens en meisjes.

"Je bent je wel bewust van de verschillen, maar het is belangrijk het er ook met collega's over te hebben en te leren hoe je ermee kunt omgaan", zegt Snel. "Het onderwijs is meisjesachtiger geworden, misschien ook wel omdat er zoveel vrouwen voor de klas staan. Alle vakken zijn talig, zelfs wiskundesommen zijn verwerkt in een verhaaltje."

Van Brussel hoort tevreden aan wat ze heeft teweeggebracht. "Dit is precies wat we willen, dat docenten het erover hebben. En de verschillen tussen beide geslachten benutten. Zodat de jongens het beter gaan doen en de meisjes het goed blijven doen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden