Moderniseer en verbreed de snelweg

Mobiliteit is een basisbehoefte. De overheid heeft de plicht om te zorgen voor een netwerk van moderne snelwegen, vindt Jan Dolfing.

Al meer dan 40 jaar nu maak ik als professioneel chauffeur gebruik van de Nederlandse snelwegen. Met enige regelmaat plaatst Trouw artikelen waarin vooral tegenstanders van verbetering van het wegennet aan het woord komen, vaak met aan demagogie grenzende standpunten. Op 5 december was Loendersloot Groep aan de beurt, 'een adviesbureau voor verkeer en mobiliteit'.

Ik zou de dames en heren theoretici daar eens willen uitnodigen om achter hun bureau vandaan te komen en zelf de weg op te gaan. Uitbreiding en verbetering van het snelwegennet zou geen zin hebben: het kost miljarden en het publiek zou zich er zó gretig op storten dat het filespook binnen de kortste keren weer opdoemt. Het zou naar schatting wel 6 miljard euro aan nieuw asfalt kosten om het fileprobleem voor 95 procent op te lossen.

Het is echter onvolledig en zeer unfair om slechts dit ene aspect te noemen. Niet vermeld wordt dat de automobilist in Nederland (jaarlijks!) 23 miljard euro aan de schatkist afdraagt: benzineaccijns (1 euro per liter), motorrijtuigenbelasting en BPM. Van deze inkomsten gaat slechts 10 procent naar onderhoud en verbetering van wegen, de rest verdwijnt rechtstreeks in de staatskas, zonder enig bedankbriefje.

De werkelijke belastingopbrengst van weggebruikers is natuurlijk nog exponentieel veel groter: zij betalen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, btw en nog tal van andere heffingen puur door het feit dat zij aan het werk zijn en zich daarvoor moeten verplaatsen, of - om uit te rusten - op weg naar een vakantiebestemming.

undefined

Kip met gouden eieren

Het zou een absurd idee zijn om de kip met de gouden eieren te slachten. Tegenstanders van verbreding van autosnelwegen gebruiken soms gemene statements ('Je kunt toch niet heel Nederland asfalteren?' - alsof iemand dat zou bepleiten), die echter gemakkelijk met feiten en cijfers ontkracht kunnen worden. Van onze oppervlakte is 7 procent in cultuur gebracht (steden, dorpen, wegen), de overige 93 procent bestaat uit rivieren, bos, duinen en weiland (zónder koeien). Ook de suggestie om het openbaar vervoer meer te gebruiken is wereldvreemd: met de auto kun je rechtstreeks naar je bestemming rijden, met het spoor is dat alleen bij toeval zo. Bovendien zijn de NS nu al overbelast (alleen nog staanplaatsen juist in de uren dat jij wilt reizen) en onbetaalbaar voor de gewone man.

Een goed voorbeeld van achterstallig onderhoud is de A27, dé noord-zuid-hoofdverbinding tussen Utrecht en Antwerpen/Brussel/Parijs. Aangelegd in 1961, ruim vijftig jaar geleden, en ze ligt er nog net zo bij als toen, ondanks vervijfvoudiging van het verkeersaanbod. Resultaat: dagelijks tientallen kilometers file, 's ochtends van zuid naar noord, 's middags in omgekeerde richting. Links en rechts van de snelweg ligt 50 kilometer leeg weidegebied, de boeren zouden maar wat graag enkele meters van hun grond onteigend zien worden.

Als ervaren weggebruiker zou ik ervoor willen pleiten een versnelde inhaalslag te maken en de bestaande snelwegen drastisch te verbreden en te moderniseren: overal minimaal vier stroken aan beide zijden en toepassing van de nieuwste technieken: geluidsarm en lichtgevend asfalt. Dus besparing op verlichtingskosten en geen geluidsoverlast.

Mobiliteit is een menselijke basisbehoefte en de overheid heeft als monopolist de plicht om te zorgen voor een modern snelwegennetwerk. Over vijftien jaar eindigt het tijdperk van fossiele brandstoffen en rijden wij allen milieuvriendelijk met elektrische fluisterauto's over brede en goed onderhouden snelwegen, zónder files. De belastingopbrengst voor de staatskas (en daarmee voor ons aller welzijn) zal alleen maar groter worden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden