moderne manieren

Vragen over de omgang met buren, collega’s, familie, vrienden en kinderen kunt u sturen naar: Trouw, Beste Beatrijs, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. U kunt uw vraag ook elektronisch indienen via www.trouw.nl/beatrijs of via beste@beatrijs.com Het archief van deze rubriek is te vinden op www.beatrijs.com

Beatrijs Ritsema

Beste Beatrijs,

Laatst bleek weer eens dat onze oudste dochter van tien nog helemaal gelooft in Sinterklaas. Ze zei enthousiast hoe fijn het voor ons (ouders) is om geen cadeautjes te hoeven betalen, omdat Sinterklaas dat doet. Ze weet dat er veel hulpsinten zijn, maar aan de enige echte Sinterklaas lijkt ze helemaal niet te twijfelen. Aan de ene kant ben ik als vader vertederd door haar geloof, aan de andere kant loopt ze het gevaar dat ze een beetje voor schut komt te staan bij de koele meiden uit de klas. Moeten we haar beroven van haar illusie, en zo ja, hoe kunnen we aan deze teleurstelling een positieve draai geven? Een voordeel van de waarheid vertellen kan zijn dat we met ons drieën een leuk, spannend geheimpje hebben voor onze jongste dochter van zeven.

Onwankelbaar geloven

Ergens in geloven gebeurt op verschillende niveaus. In zekere zin geloven wij allemaal in Sinterklaas, want hij wordt elk jaar weer gesignaleerd in vol ornaat en kinderen krijgen inderdaad cadeautjes. Als verschijnsel bestaat hij onomstotelijk. Maar als uw dochter zegt dat ze zo blij is dat de cadeautjes haar ouders niets kosten, lijkt mij toch dat u haar uit de droom moet helpen. Tien jaar is te oud om in sprookjes te geloven. Het is niet te oud om sprookjes op te voeren – dat kan op elke leeftijd. Leid uw dochter op een aardige manier de realiteit in. Met alle pepernoten al in de winkels hebt u aanleiding genoeg om haar uit te leggen dat het sinterklaasfeest een soort toneelstukje is, zoals kinderen die zich als prinsesje of zeerover verkleden. Voor zolang het spel duurt is het kind een echte prinses of een zeerover, maar als het spel is afgelopen is iedereen weer zichzelf. Mensen nemen de rol aan van Sinterklaas en geven cadeautjes die ze zelf gekocht hebben. Als het feest voorbij is, gaan de rekwisieten weer de verkleedkist in.Of het nodig is dat uw dochter samen met u het sinterklaassprookje volhoudt tegenover uw jongste dochter, betwijfel ik. Als kinderen een jaar of zes zijn, heeft hun geloof in Sinterklaas meestal al averij opgelopen. Maar als kinderen (oud of jong) naar de intocht gaan kijken of hem op tv zien of een cadeautje van hem krijgen uitgereikt, geloven ze er toch weer een beetje wél in, want mensen zijn geneigd om mee te gaan met wat ze voor hun ogen zien gebeuren. Op dat moment ís hij ook echt. Dat beeld is onverwoestbaar. Ook de affiche van een horrorsint zal dat beeld niet aantasten. Net als volwassenen geloven kinderen wat ze willen geloven.

Beste Beatrijs,

Het zou niet zo moeten zijn. Maar helaas kom ik regelmatig in situaties terecht, waarin ik anders behandeld word vanwege mijn donkere huidskleur. Onlangs bezocht ik – onberispelijk gekleed – een chique herenkledingzaak in Den Haag, waar de twee verkopers mij straal negeerden. Twee andere (blanke) klanten die kort na mij binnenkwamen, werden wel opgemerkt en geholpen. Toen ik na tien minuten eindelijk de aandacht wist te trekken, bekeek de verkoper mij afwerend. Ik zei dat ik een grijs pak zocht, waarop hij antwoordde: „Nee, die heb ik niet, je kunt maar beter gaan.” Daarna draaide hij zich om en kletste verder met zijn collega en de andere klanten. Ik weet mij in dit soort situaties nooit goed een houding te geven. Moet ik hier werk van maken en een klacht indienen bij de manager van de winkel of bij het Bureau Discriminatiezaken? Of moet ik het maar laten gaan en er boven staan?

Heengezonden

Wat u hebt meegemaakt, inclusief het neerbuigende tutoyeren, is een staaltje onvervalste discriminatie. Inderdaad ernstig genoeg om er werk van te maken. Ook al levert het niets op, een protest tegen onrecht is beter dan het maar te incasseren. Om te beginnen raad ik u aan een schriftelijke klacht in te dienen bij de bedrijfsleiding. Formuleer feitelijk en vermijd woede. Beschrijf zorgvuldig wat er gebeurde met datum en tijd erbij. Vermeld uw naam, adres, eventueel e-mailadres. Wacht op antwoord. Een formeel ingediende klacht vereist een formele reactie van de tegenpartij. Als het goed is, krijgt u ruimhartige excuses en wellicht een compensatie-aanbod in de vorm van een tegoedbon. Als u binnen een week geen antwoord krijgt of u krijgt een antwoord dat u niet tevreden stemt, stuur dan een kopie van uw oorspronkelijke brief naar het Meldpunt Discriminatie, dan kan dat misschien iets in de berispende sfeer ondernemen.

Beste Beatrijs,

Als predikant was ik op bezoek bij een echtpaar dat veertig jaar getrouwd was. Er was een klein gezelschap, kinderen plus aanhang. Bij het afscheid zei mevrouw dat ze het erg op prijs stelde dat ik was langsgekomen. „Ja, zo’n gelegenheid kon ik toch niet voorbij laten gaan”, antwoordde ik en terwijl ik haar een hand gaf, mompelde een schoondochter achter mijn rug: „Gratis taart, ja.” Ik heb die opmerking genegeerd en haar, evenals de rest van het gezelschap, gewoon een hand gegeven. Hoe had ik moeten reageren? Had ik niet op de dag zelf moeten komen? Geen taart nemen? Van repliek dienen? Er later over klagen bij het betrokken echtpaar? Of had ik moeten voorstellen om te betalen voor de taart?

Gratis taart

Die schoondochter maakte gewoon een flauwe grap, die nergens op slaat. Te stompzinnig voor woorden. Natuurlijk moet u zoiets niet serieus nemen. Als u zo iemand al van repliek zou willen dienen, had u iets zoetsappigs kunnen zeggen in de trant van „Absoluut! Gratis taart! Zijn we daar niet allemaal op afgekomen, zoals we hier zitten?” Maar doen alsof u niets gehoord hebt is verreweg het beste. Daarmee laat u zien dat u boven de materie staat, zoals het een predikant betaamt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden