Moderne kunst in ingetogen tempel

Voorlinden | In het museum voor de collectie van industrieel Van Caldenborgh speelt de natuur ook een grote rol.

Niet alleen voor Nederland is het nieuwe Museum Voorlinden in Wassenaar een verrijking. "De wereld heeft er een museum bij dat echt iets toevoegt." Kersverse directeur Wim Pijbes stak gisteren zijn ambities met Museum Voorlinden niet onder stoelen of banken. Als het aan hem ligt reizen buitenlandse toeristen na een bezoek aan het Rijksmuseum in Amsterdam en het Mauritshuis in Den Haag straks ook door naar Wassenaar. Want daar vinden ze volgens hem iets wat geen enkel museum in Nederland kan bieden: 'een unieke combinatie van een rijke verzameling hedendaagse kunst en natuur'.

Het nieuwe museum staat op het veertig hectare grote landgoed Voorlinden en wordt 10 september geopend door de koning. Joop van Caldenborgh, rijk geworden met de handel in chemicaliën, bouwde het zonder een cent subsidie voor zijn omvangrijke collectie moderne en hedendaagse kunst. Hij wilde geen 'spektakelarchitectuur' maar een gebouw dat dienend is aan de kunst en opgaat in het landschap. Architect Dirk Jan Postel ontwierp een ingetogen rechthoekige gebouw ter grootte van een voetbalveld én van het formaat van een Griekse tempel. De gevels bestaan uit duinzandkleurig natuursteen en enorme glaswanden, waardoor bezoekers overal zicht hebben op de natuur en de bloementuin die Piet Oudolf ontwierp. De verwevenheid van kunst met natuur vind je ook bij Museum Kröller-Müller op de Hoge Veluwe, maar het effect is hier overweldigender. Dat komt ook door de hoge daglichtzalen. Het museum heeft een dakconstructie met 115.000 onder een hoek afgesneden buisjes, zodat het licht indirect binnenvalt.

Van Caldenborgh (75) bouwde de grootste collectie hedendaagse kunst van Nederland op met grote namen. Hij wilde nooit een eigen museum. Uiteindelijk was het toch 'niet te vermijden'. Zijn verzameling onderbrengen bij andere musea was geen alternatief, omdat hij vreesde dat die dan 'in de kelder' zou belanden. Het spectaculairste kunstwerk is een stalen 'doolhof' van Richard Serra van 216 ton, waarvoor een speciale zaal met versterkte vloer is gebouwd.

Pijbes, de afgelopen acht jaar directeur van het Rijksmuseum, stelde zelf zijn overstap naar dit particuliere museum voor. Hij zat al in het bestuur. Volgens Pijbes had hij aanbiedingen van musea overal in de wereld, "maar dat was te veel een herhaling van zetten. Hier zie ik zoveel meer mogelijkheden, vooral in de combinatie kunst en natuur. Wat me ook aantrekt: dit een nieuw museum is dat nog helemaal op de kaart gezet moet worden."

de Verdieping

Een museum om te beleven

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden