Modeontwerpers moeten alle zeilen bijzetten

Van een onzer verslaggeefsters Het gaat slecht met de haute couture in Parijs. Voor de tweede wereldoorlog konden de grote couturiers rekenen op zeker driehonderdduizend klanten. Nu is niet alleen het aantal huizen van naam geslonken, maar ook het klantenbestand. Nog maar tweeduizend mensen komen af op de overgebleven twintig bekende couturiers die Parijs telt.

Dat het financieel met een aantal ontwerpers slecht gaat, is merkbaar.

Pierre Cardin kan nog maar een collectie per jaar uitbrengen. Modehuis Lanvin maakt zelfs helemaal geen haute couture meer, omdat het niet rendabel is. Het modehuis ontwerpt alleen nog confectiekleding. Ook met Guy Laroche gaat het slecht. Hij werd vorig jaar nog financieel ondersteund door ballpointfabrikant BIC. Christian Lacroix belandde nu voor het zesde achtereenvolgende jaar in de rode cijfers en Philippe Venet moest zelfs zijn personeel ontslaan.

Volgens de Nederlandse couturier Frank Govers is deze ontwikkeling in Frankrijk niet alleen te wijten aan de economische inflatie, maar ook aan een bepaalde beweging: “De rek is er een beetje uit in Parijs. De enige die het daar nog goed doen, zijn Chanel en Dior. Men koopt niet meer zo gauw dure kleren”, stelt hij.

S. Verlaat, directeur van het Nederlands Mode-instituut, denkt dat het met de Franse haute couture nooit echt goed is gegaan. “In de jaren twintig floreerden de modehuizen. Maar na de tweede wereldoorlog is het aantal rijke mensen geslonken. Daarom verzonnen de bekende Franse couturiers een andere inkomstenbron om te overleven, in de vorm van confectiekleding of parfumlijnen.”

Met de Nederlandse haute couture gaat het volgens de ontwerpers goed. Tot nu toe heeft de modewereld in Nederland niet te kampen met zware tegenslagen, zoals de Parijse collega's. “Wij hebben nooit echt een glorietijd gehad, omdat wij niet internationaal opereren, zoals de Franse modehuizen”, zegt de Amsterdamse couturier Rob Kroner. Hij ontwerpt voor ruim driehonderd trouwe klanten dure kledij. Daarnaast maakt hij ook confectiekleren en stropdassen voor diverse winkelketens. “Maar mijn opzet is altijd geweest naam te maken met de haute couture”, voegt Kroner er beslist aan toe.

Toch gaan veel Nederlandse ontwerpers kleding maken voor diverse winkelketens en houden zij zich niet alleen bezig met de haute couture. Zouden ze het anders financieel niet redden? Kroner ontkent dat. “Ik kan ook zonder dat ik confectiekleding maak, goed leven van mijn inkomsten uit de haute couture.”

Dat zegt ook Frank Govers, die een hogere omzet boekt uit de verkoop van zijn dure creaties, dan uit de confectiekleding. “Op dit moment gaat het met mijn parfum-lijn niet zo goed, maar mijn ruim honderdvijftig klanten in de haute couture blijven mij trouw.” Zwijmelend vertelt Govers hoe fantastisch zijn klanten zich voelen in zijn ontwerpen. “Emmy Verhey voelt zich tien keer zo goed en speelt tien keer beter op haar viool, als ze mijn kleren draagt. Dat heeft ze zelf tegen mij gezegd”, vertelt hij.

S. Verlaat kan het zich niet voorstellen dat Nederlandse ontwerpers louter met het maken van haute couture zouden kunnen overleven. Dat geldt ook voor de Rotterdamse modekoning, Theo Sijthoff, die vele bekende Nederlanders adviseert: “Alleen van de haute couture kan je niet leven. Dat kan Montana ook niet.

Waarom denk je, heeft bijvoorbeeld Govers een confectie- en parfumlijn? Daar verdient-ie het meeste aan.''

Sijthoff meldt dat hij zelf niet mag klagen over zijn financiele positie. Hij verkoopt verschillende soorten kleding, van dure merkconfectie tot eigen ontwerp toe. Hij is vooral beroemd om zijn glitterende avondjurken, die volgens hem feestelijk en glimmend eruit moeten zien. “Ik ben vooral een zakenman. Met alleen haute couture kom je dus niet ver. Ik zou het wel willen, maar dan wil ik wel een subsidie van de gemeente of zo. Want anders kan ik het financieel niet rooien”, zegt hij.

De prijs voor een jurk bij Sijthoff varieert van 4 000 tot 10 000 gulden, bij Govers 6 000 tot 8 000. Wie kopen deze kleding? Govers: “Geen Nederlandse bekendheden uit roddelbladen als je dat bedoelt, maar zakenmensen”, zegt hij beslist.

Op dit moment zijn verschillende Nederlandse couturiers druk bezig met hun wintercollectie, die ze begin september zullen tonen. Kroner wil daarover niets kwijt, zijn leermeester Frans Molenaar ook niet. Govers wil echter wel verklappen dat zijn wintercollectie iets te maken heeft met 'jazz'. “Daarin zullen passie, wanhoop en liefde de boventoon voeren”, zegt hij.

Deze creaties zullen te zien zijn tijdens de 'Mode matinee' in september in Den Haag, waar ook Sijthoff van de partij is. “Ik zal zeker proberen hem te overtroeven met veel mooie bruidskleren en mode in herfsttinten. Dan zal die kleine Frank wel met de billen bloot moeten”, lacht Sijthoff.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden