Modefeestje van de auto-industrie

Autorijden blijft leuk. Hoe dan ook. Dat straalt de 87ste autosalon van Genève uit.

Een rijdend moestuintje. Een kinderauto. Een gelikte reïncarnatie van een echte Britse klassieker. De 87ste editie van de Geneefse autobeurs is een feest van het automobilisme. Ook al maakt motorgeronk zoetjesaan plaats voor elektrisch gezoem, ook al neemt de computer je steeds steviger het stuur uit handen, de auto blijft een modeaccessoire. Natuurlijk staan op Genève ook gewone auto's - er is een nieuwe Dacia - maar gekke, exclusieve creaties stelen de show.


De Britten pakken flink uit op deze Zwitserse beurs, lekker veilig buiten de Europese Unie. Als de Britten ergens goed in zijn, dan is het wel in het bewieroken van het eigen glorieuze verleden om er vervolgens aan te verdienen. Het Engelse Morgan (anno 1909) presenteert twee speciale varianten van de herboren 3 Wheeler, het vehikel waarmee de fabriek ooit begon. Speciaal voor kinderen is er de EV Junior-versie (£6662,50 excl. btw) die maximaal 16 km/u rijdt.


Maar alle Engelse klokken beginnen pas goed te beieren voor de 3 Wheeler EV UK 1909 Edition. Het is de elektrische versie van de tweezitter, speciaal ontworpen met het Londense warenhuis Selfridges (hé, ook anno 1909). Morgan en Selfridges kleden niet alleen de auto aan, maar ook de inzittenden. De crème de la crème van de Britse couture, negen merken, stelden een UK 1909-garderobe samen, waaronder Alexander McQueen (autosjaal) en Dents (het handschoenmerk van the Queen).


Even oer-Brits is de reïncarnatie van de oude Aston Martins die we kennen uit oude James Bondfilms. Het merk David Brown Automotive met de Union Jack als logo bouwt moderne interpretaties van de DB5 en DB6 uit de sixties. Het kan niet anders of posters van dit automodel duiken op als pin-ups van bloot blik. De retro-Speedback GT kost minstens 495.000 pond. Geestig detail: directeur David Brown heeft exact dezelfde naam als de wijlen Aston Martin- oprichter. Geen familie.


Nu officieel Brits, maar toch ook Nederlands, is Spyker Cars, het luxemerk dat we kennen van Victor Muller, zijn Saab-avonturen en vele rechtszakennieuwtjes. Alleen op enkele chique autoshows worden nog levenstekenen vernomen van dit oer-Hollandse merk, dat niet meer failliet is, maar ook (nog) geen draaiende fabriek heeft. The show must go on: toonde Muller vorig jaar in Genève de C8 Preliator, een rijdende juwelenkist, ditmaal pronkt Spyker met de open versie, de Spyder.


De Zwitsers staan niet bekend om hun automobielindustrie. Maar het nationale auto-innovatiebedrijf Rinspeed zet altijd een verrassend visionair concept neer in Genève, zoals eerder de onderwaterauto Scuba. Ditmaal is het de rijdende woonkamer Oasis, inclusief een stadstuintje onder de voorruit van de zelfsturende auto. Rinspeed oppert om er radijsjes te kweken of anders bonsaiboompjes. Het motto: de reis wordt het reisdoel. Het interieurleer komt trouwens uit Waalwijk.


Italië, het land van mode, heeft ook exclusieve automode in de aanbieding. Ferrari toont de 812 Superfast voor het eerst. Een V12-motor met 6,5-liter inhoud produceert 800 paardenkrachten. Voor wie een kant-en-klare Ferrari toch te simpel is, kan ook in Italië een auto helemaal voor zichzelf laten maken. Manifattura Automobili Torino (M.A.T.) bouwt wat je wenst.


Voormalig filmproducent James Glickenhaus uit Amerika is iemand met veel autowensen. In Genève beleeft de Scuderia Cameron Glickenhaus SCG 003-S van M.A.T. zijn wereldpremière. Deze auto is ontworpen voor 24-uursraces op de Nürburgring in de Eifel. De SCG 003-S rijdt maximaal 350 km/u. Wel 50 pk minder dan die Ferrari. Verwacht in de afdeling 'jongenskamerzwijmelarij' nieuwe Koenigseggs, McLarens, Pagani's et cetera. Porsches nieuwe stationcar, de Panamera Sport Turismo. strijdt met de Range Rover Velar om de titel 'betaalbaarste nieuwe blingblingauto'.


Over de top is de elektrische Quant, die wel vaker in Genève was te zien met zijn vleugeldeuren. Het merk uit vorstendom Liechtenstein is vooral bedoeld om de eigen batterijtechniek te promoten. Het gaat om nanoflowcell-batterijen vol chemische vloeistoffen die een enorme elektrische actieradius beloven te realiseren. Welke elektrorijder wil zoiets nou niet? Nieuw is de lage batterijspanning: het debuut kortom van de NanoFlowCell Quant 48 Volt.


Natuurlijk vind je in Genève ook primeurs van gewone modellen. Naast de nieuwe Dacia Logan MCV en opgefriste Kia Picanto heeft Opel de primeurs. De Insignia-familie krijgt uitbreiding met de Sports Tourer. De Opel Crossland X is een kleine cross-over die onderhuids een halve Peugeot 2008 is. Niet vreemd. Peugeot-Citroën lijft immers Opel in.


Straks op menig straathoek te bewonderen zijn verder de nieuwste Suzuki Swift, Seat Ibiza, BMW 5-serie Touring, Hyundai i30 stationwagen en Volkswagen Arteon, de premiumversie van de Passat.

Autobeurzen

In Nederland zijn geen grote autobeurzen meer zoals in de Rai. Reden? Veel autofabrikanten steken hun geld liever in één beurs per continent per jaar. De Salon de l'Auto et Accessoires, verzorgd door de Zwitserse auto-importeurs, is een uitzondering. De beurs duurt van 9 tot en met 19 maart. Info op www.gims.swiss/en

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden