Mode-bloggers beklimmen de catwalk

Dit weekeinde begint de

Een deken –of is het een poncho?– met roze, paarse en oranje vlakken. Een witte coltrui, donkergrijze legging en daaroverheen gestreepte kniekousen. Is dat hip? Volgens een man of vrouw die zichzelf Facehunter noemt wel. Facehunter is een zogeheten modeblog.

Op internet krioelt het van deze online-dagboeken. Ze hebben titels als thecoolhunter.net en londonstreetfashion.com en zijn er in alle soorten en maten. „Van gezaghebbende en professioneel ogende modeblogs van moderecensenten van The New York Times tot krabbeltjes en plaatjes van de zelfmaakmode van een tienermeisje”, zo typeert blogger Eveline Kuin het brede spectrum. „Het lijkt wel alsof steeds meer mensen de behoefte voelen om hun eigen idee van mode te verspreiden.”

Mode-bloggers maken foto’s van zichzelf en struinen met een camera in de hand de straten van Barcelona, Milaan en New York af om paradijsvogels en fashionista’s te vereeuwigen. „Om de straatmode te vangen”, zegt Kuin, zelf als blogster begonnen en nu ook moderedacteur van de website Styletoday. Dat is een commercieel modeblog dat onder uitgeverij Sanoma valt, bekend van bladen zoals Cosmopolitan en Marie Claire.

Kuin is inmiddels een betaalde blogster. „Maar bij Styletoday werken we heel anders dan de traditionele modebladen. Ik hoef niet per se positieve stukjes te schrijven over een bepaald merk omdat ze een advertentie bij ons hebben. Wij bloggers hebben de oude moderegels een beetje omgebogen en gaan meer ons eigen gang.”

Modestudent Dennis Swiatkowski (24) uit Amsterdam wordt door niemand betaald. Hij blogt over mode omdat hij anderen wil inspireren. „Ik heb altijd mijn camera bij me om de mensen om me heen vast te leggen. Als ik iemand zie die interessant gekleed gaat, spreek ik die persoon aan. Ik vind het leuk om zulke creatieve mensen een podium te geven. Als ik dan berichten krijg van mensen die daar positief op reageren geeft dat echt een kick.”

Swiatkowski werd geïnspireerd door een man die onder de naam The Satorialist opereert. Time Magazine schaart hem in de top-100 van mensen die grote invloed hebben op de mode. Swiatkowski: „Steeds meer ontwerpers komen op ideeën door sites zoals die van hem te bezoeken. Blogs hebben dus echt een functie gekregen binnen de mode. Ontwerpers houden via bloggers contact met de straat en het jonge publiek.”

Diane von Furstenburg, de ’uitvindster’ van de wikkelrok blogt er lustig op los en Chanel organiseerde onlangs een evenement waarbij het bloggers in de watten legde. De modehuizen nemen deze tak van sport steeds serieuzer. „Sommige bloggers worden nu ook gewoon uitgenodigd bij modeshows”, vertelt Kuin van Styletoday. „Ik ben bij de Amsterdam Fashion Week ook aanwezig.”

Bryan Boy, een theatrale 19-jarige jongen uit Manilla van de immens populaire blog Bryanboy.com, is allang geen hobbyist meer. Hij verdient duidelijk grof geld met zijn dagelijks berichtjes getuige de vele reclamebanners die zijn website ondersteunen. Marc Jacobs, hoofdontwerper van Louis Vuiton, heeft zelfs een tas van struisvogelleer naar Bryan Boy vernoemd . „De BB bag”, zegt blogster Kuin haast jaloers. „Dat is echt de ultieme erkenning voor een blogger.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden