Modder

In zijn ultieme poging om alle omstanders onder de modder te bedelven van zijn eigen miljoenendebacle, voegde Jan Timmer vrijdag de kijkers ook nog toe dat ze nu meer zullen moeten betalen om nog voetbal op de tv te kunnen zien. Blijkbaar was Timmer nog steeds zelfs niet vaag op de hoogte dat Sport 7 met dit soort van demagogische rekensommetjes er steeds al naast had gezeten.

Zo lang het kijk- en luistergeld niet omhoog mag, hoeft er niemand een cent extra te betalen om het voetbal weer voornamelijk terug te zien op een open kanaal. Wie extra veel voetbal wil hebben, zal mogelijk FilmNet erbij moeten nemen. Dat kost net zoveel als Sport 7 was gaan kosten, wanneer ze daar een poging hadden ondernomen om quitte te spelen. Als de KNVB daar dan ook nog 100 miljoen per jaar voor wil hebben wordt het inderdaad iets duurder.

De boze ontreddering bij de aandeelhouders van de sportzender en de onmacht om de werkelijke schuldige aan te wijzen zijn overigens wel verklaarbaar. De mega-marketingmisser Sport 7 maakt het veel moeilijker om op korte termijn nog andere lekker lijkende hapjes uit de tv-markt te plukken en onder te brengen op een apart net achter een decoder.

En dat was natuurlijk het verhaal achter Sport 7. Het ging om een groep bedrijven die samen eigenaar zijn van belangrijke tv-rechten, die een aantal kabelnetten bezitten, die fabrikant zijn van alle benodigde elektronica, die programma's kunnen leveren, die kennis bezitten op het gebied van elektronische doorgifte van beelden, die de grootste krant bezitten plus een aantal gespecialiseerde bladen om het publiek te beïnvloeden en die het geld kunnen voorschieten om zich in één klap te vestigen als de belangrijkste macht op de nieuwe Nederlandse mediamarkt. Dat ziet er toch uit als een onneembare veste voor elke kijker.

Als Sport 7 was geslaagd en de daarvoor benodigde decoders alom waren verkocht, zou alleen nog een hele sterke tweede partij door de barrière van dit monopolie op abonnee-tv in Nederland kunnen breken. Hooguit zou er nog wat gescharreld kunnen worden in de marge, want welke kijker schaft meer dan één decoder aan? Een geslaagde lancering van Sport 7 had de weg vrijgemaakt voor nog een door hetzelfde consortium te leveren reeks van andere, min of meer gespecialiseerde, in elk geval uit de gewone markt geplukte segmenten.

Misschien was daarbij zelfs staatssecretaris Nuis nog aan bod gekomen, wiens ogen altijd beginnen te glinsteren als hij mag bedenken dat straks de meeste cultuurprogramma's achter een decoder zullen zitten, omdat het de omroepen onmogelijk is gemaakt daar nog veel aan te doen. Maar aparte abonnee-tv voor cultuurpausjes, dat was al ver weg en ligt na de mislukking van Sport 7 alleen maar verder buiten beeld.

Dat alles is dus mislukt door allerlei blunders, om te beginnen - veruit de aardigste natuurlijk - al meteen bij de aankondiging van het verplichte abonnement voor elk Nederlands huisgezin. De arrogantie waarmee dat werd verkocht door het briljante tv-brein Ruud Hendriks en door Jos Staatsen werd feilloos ontdekt door de kijkers. Die haakten, toen Sport 7 er eenmaal was, gewoon af.

En niet alleen het miljoen spookkijkers dat ineens kwijt was, de mensen die tussen hun informatie-aanbod ook altijd wel wat voetbal meepikten. Maar ook de fanatiekste voetballiefhebbers, die in de stadions hun spandoeken tegen de zender ophingen en de verslaggevers van Sport 7 behandelden als waren het Mart Smeets of Kees Jansma, die elke keer als ze bij een voetbalstadion aankomen ook hoogst onvriendelijk behandeld worden.

Nieuw daaraan was alleen dat de schuld hiervan in de schoenen werd geschoven van de berichtgevers over de zender, die waren zo negatief. Een merkwaardig verwijt, want behalve dat er meer dan genoeg reden was om in alle opzichten negatief te zijn over Sport 7 had de zender ook z'n eigen dagblad, toch? De Telegraaf was aandeelhouder van Sport 7. Maar: die krant kan niet verweten worden op verzoek van de directie de sportzender in de lucht te hebben gestoken. Het financiële belang bleek alleen uit een paar niet bijster wervende pagina's in de weekend-bijlage met programma-aankondigingen en wat shownieuws over Sport 7. De redactie van De Telegraaf kan wel de schuld krijgen, maar ook daar aan lag het niet.

Nee, het lag aan de kijkers. Dat is het meest opwekkende van het debacle.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden