Mobiliteit in een stroomversnelling: op zonnestroom naar je werk

Drie van de vier zonne-automodellen die Hanergy over drie jaar uit de fabriek zegt te laten rollen.Beeld Hanergy

Auto's die je met de stroom van zonnepanelen op de auto naar je werk en weer thuis brengen: het leek een jaar geleden nog verre toekomstmuziek. Maar volgens het Chinese Hanergy zijn ze over een paar jaar te koop.

Allerlei technologische ontwikkelingen gaan hard, dat is al jaren zo. De smartphone in mijn broekzak is een duizend maal krachtiger computer dan de pc die ik in 1985 in huis haalde. Ik ben wel wat gewend dus als het om versnelling gaat. Toch kan ik me soms nog verbazen, en dat is nu met de ontwikkeling van zonne-auto's en ander elektrisch vervoer zeker het geval. Daarom een korte serie over de stroomversnelling in het transport.

Stella Lux
Vorig jaar won de gezinsauto op zonne-energie uit Eindhoven, de Stella Lux, de prestigieuze prijs van de World Solar Challenge in Australië. Dat was al een aanwijzing dat auto's op zonne-energie nu echt in aantocht zijn. De Stella Lux mag de weg op, maar eerlijk gezegd denk ik dat het model nog te experimenteel is om de Volkswagen Golf uit de showroom te verdringen.

Afgaande op de eerste plaatjes van de auto's van Hanergy vermoed ik dat die al wel als 'gewone' auto's verkoopbaar zijn. De sportwagen oogt zeker al heel 'normaal' en de gezinsauto's zijn ook geen al te extravagante modellen. Leuk is daarbij dat de grotere van de twee van opzij wel iets weg heeft van een uitvergrote Stella Lux, alsof de ontwerpers zich hebben laten inspireren door de Eindhovense prijswinnaar.

Superpanelen
Het geheim van de Hanergy-auto's schuilt in de zonnepanelen die er voor worden gebruikt. Die zijn van Hanergy zelf. Het is dus een zonnepanelenfabrikant die nu auto's gaat maken. Hanergy maakt zogeheten dunne-film zonnepanelen met een rendement van maar liefst 31,6 procent (bijna het dubbele van het rendement van de panelen die op mijn dak staan...). In 2025 moet dat zelfs 42 procent kunnen zijn, denkt Hanergy.

Dankzij die superpanelen, waarvan er tot 7,5 vierkante meter op een auto gaan, heeft de Hanergy aan vijf tot zes uur zon genoeg om 8 tot 10 kWh aan stroom op te wekken. Daarmee kan dan zo'n 80 km worden gereden. De 7,5 vierkante meter lijkt erg veel, maar is mogelijk dankzij een truc: als de auto geparkeerd wordt, vouwen de zonnepanelen op het dak uit tot ongeveer dubbele grootte...

De auto's gebruiken uiteraard batterijen om de stroom op te slaan. Bij weinig zon, of lange ritten, kunnen die ook via een stopcontact/laadpaal worden opgeladen. Een volle accu brengt de auto's zo'n 350 kilometer ver.

Mijn laatste bezine: in 2019?
Ik heb heel recent een oude Renault Kangoo ingeruild voor een iets minder oude. Niet voor een nieuwe, want ik gokte dat over vijf jaar elektrische auto's echt betaalbaar én praktisch zouden zijn voor particulier gebruik. Nu Hanergy zegt over drie jaar diverse zonne-auto's op de markt te brengen, denk ik dat ik wellicht dan al voor het laatst benzine ga tanken. Het gaat harder dan ik dacht...

Dit is de eerste aflevering van een korte serie over elektrisch transport: Mobiliteit in een stroomversnelling.

Volgende artikelen in deze serie:
2. Over tien jaar elektrisch vliegen naar Parijs en Londen
3. Onbemand op zonne-energie de oceaan over
Zie ook deze oude aflevering: Met zonnepanelen de aardbol rond
4. Elektrisch de fjorden over, en straks ook het IJ
5. Auto's worden energiecentrales
6. Utrecht is dé hotspot voor e-auto's
7. Veel elektrische vaporware op autoshow in Parijs?


De Stella Lux, de zonne-auto uit Eindhoven die vorig jaar de World Solar Challenge voor gezinsauto's won.Beeld Stella Lux
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden