Mirjam Hooman laat tafeltennistalent los

Mirjam Hooman ziet haar doelstellingen en haar verwachtingen onvoldoende uitkomen en stopt.

Mirjam Hooman ziet geen heil meer in haar werk voor het tafeltenniscentrum op Papendal. Ze stapt op.

Soms verhult één topprestatie de werkelijke staat waarin de sport verkeert. Zoals de triomf van tafeltennisster Li Jie op het Europese Top 16-toernooi, vorige maand in het Franse Antibes. Of zoals de halve finale van tennisster Kiki Bertens vorig jaar op Roland Garros. Twee uitschieters in sporten die internationaal een modale rol vertolken en die moeite hebben met het opleiden van talenten.

Het inschakelen van oud-topsporters is geen garantie voor de aanvoer van vers bloed. Mirjam Hooman, in de vorige eeuw met Bettine Vriesekoop het gezicht van het Nederlandse tafeltennis, raakte in september 2015 betrokken bij het CTO (centrum voor topsport en onderwijs) op Papendal, waar jonge speelsters sport en studie combineren. Deze maand werd bekend dat Hooman in augustus met haar werkzaamheden stopt.

In een verklaring zegt Hooman dat de combinatie van haar eigen aanpak en de opzet van het CTO voor haar geen optimale werksituatie is. In een interview met deze krant, exact een jaar geleden, toonde zij zich sceptisch over de Nederlandse talenten. “Ze voelen zich al heel snel wat. Maar als ze dan een keer in het buitenland moeten spelen, geven ze het op omdat ze toch niet kunnen winnen”, zei de gisteren voor commentaar onbereikbare Hooman.

Li Jie werd voor het eerst de winnares van de Top-16 vorige maand. Beeld AP

Consequenties

De winnares van de Europese Top-12 in 1991 probeerde die cultuur eruit te krijgen en dat is kennelijk niet gelukt. “Ze heeft tegen mij gezegd dat haar doelstellingen en haar verwachtingen er onvoldoende zijn uitgekomen”, zegt Achim Sialino, technisch directeur van de tafeltennisbond. “Mirjam is topsporter, hard voor zichzelf en in de eisen naar anderen toe. Gaat het niet naar wens, dan verbindt ze daar haar consequenties aan.”

Sialino noemt Hooman ‘een op doelstellingen gerichte collega’. Hij wil niet aangeven waar de rails tussen de bond en de coach uit elkaar liepen. Over de doelstellingen van de bond zegt hij: “Wij willen met een groep jonge speelsters een nieuwe start maken op Papendal. En een andere mentaliteit ontwikkelen. Van de oude generatie is alleen Rianne van Duijn overgebleven.”

Ook die nieuwe start is geen garantie voor het ontluiken van jong talent. “We zoeken iets dat niet normaal is”, geeft Sialino als verklaring. “Topsport is niet het gemiddelde. We zoeken naar een parel, naar een uitzondering. Tafeltennis is een sport die niet makkelijk te leren en te beoefenen is. Wereldwijd en met name in Azië ligt het niveau hoog. Je krijgt na tien, twaalf jaar pas een indicatie of iemand geschikt is voor de top.”

Maatwerk

Nederland is volgens Sialino niet het enige land dat moeite heeft om nieuwe speelsters naar de top te brengen. “Het blijven uitzonderingen die het lukt. Dat je zie ook in landen als Frankrijk, Roemenië en Zweden. Het lukt niemand om continu toptalenten te kweken. Soms heb je een zwakke generatie en komt er niemand door en dan opeens heb je een sterke lichting met veel talenten.”

Er wordt altijd gewezen naar China, het land dat een onuitputtelijke bron van talenten lijkt te hebben en jaarlijks nieuwe kampioenen aflevert. “Ze hebben daar een ongelofelijk hard selectiesysteem”, zegt Sialino. “Dat kunnen en willen wij in het Westen niet. Ik voorspel dat China het in de toekomst moeilijk krijgt. Ze krijgen ook te maken met een sociale beweging en respect voor het individu dat vroeger niet bestond.”

De tafeltennisbond werkt met een zogenoemd hybride programma, met oog voor het individu. NOC-NSF laat bonden vrij om te kiezen voor het talent. Sialino: “De judobond doet dat niet, alle judoka’s moeten naar Papendal komen. Wij kijken naar wat voor de sporters het beste is. Voor Li Jie is het beter om in Azië te spelen, voor Britt Eerland is het beter in Europa te spelen en voor Kim Vermaas is het goed om in de Nederlandse mannencompetitie te spelen. Dat is maatwerk, je moet niet alles in een pot gooien.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden