Ministerie zoekt naar keurmerk voor woud aan keurmerken

door Jan Kleinnijenhuis

Het ministerie van economische zaken lanceert weldra een website die consumenten inzicht moet bieden in de kwaliteit van de talloze certificaten en logo’s die een kwaliteitsgarantie suggereren te geven.

In mei 2002 kwam onderzoeksbureau EIM, in opdracht van het ministerie van economische zaken, met een rapport over keurmerken. Consumenten stellen een groot vertrouwen in keurmerken, maar hebben vaak te hoog gespannen verwachtingen van de kwaliteitseisen die er achter een merk schuilgaan, zo luidde de conclusie. Verder bleek dat er erg veel keurmerken bestaan, maar hoeveel precies is onduidelijk omdat er geen instantie is die toezicht houdt op keurmerken, of deze zelfs maar in kaart brengt.

Reden voor het ministerie om een onderzoek te starten naar mogelijkheden om consumenten beter door de brij van logo’s, certificaten en erkenningsregelingen te loodsen. In augustus van dit jaar kondigde staatssecretaris Van Gennip van economische zaken de ontwikkeling van een ’keurmerkensite’ aan. Deze site moet, door middel van een toets, ’het onderscheid tussen degelijke, op kwaliteit gerichte en minder degelijke keurmerken helder maken’. De toets wordt ontwikkeld door de Raad voor Accreditatie en is gebaseerd op strenge internationale normen over betrouwbaarheid en onafhankelijkheid. Een keurmerk voor keurmerken dus.

Goed nieuws voor de consument. Dat wil zeggen: toegang tot de site gebeurt op basis van vrijwilligheid. „Het valt te verwachten dat alleen keurmerken die denken de toets goed te doorstaan zich zullen aanmelden”, zegt Willem van Weperen van het Keurmerkinstituut. De slechtere keurmerken blijven bestaan, en het is maar de vraag of consumenten dan wél het verschil tussen goede en slechte keurmerken zullen zien. Het succes van het initiatief zal dan afhangen van hoeveel consumenten de site weet te bereiken. Van Weperen: „Het blijkt dat consumentenvoorlichting vooral gebruikt wordt door hogere sociale groepen, en die winkelen al bewust.” Het ministerie hoopt echter met de site een zelfregulerend effect in de markt te creëren. „Keurmerken krijgen druk vanuit de markt om zich aan te melden”, aldus Ruud Stevens van Economische Zaken. „Ook willen wij via consumentenorganisaties ruchtbaarheid geven aan het bestaan van de site”.

De Consumentenbond staat in principe positief tegenover het idee, maar vindt het vrijwillige karakter van de site een slecht plan. „Je loopt het risico dat veel keurmerken niet meedoen, waardoor het voor de consument niet veel helderder zal worden. De kosten voor de toets lijken hoog te worden, waardoor vooral kleinere merken zullen afhaken.”

Begin volgend jaar moet de site in de lucht gaan, en zij zal onder beheer komen van de Consumentenautoriteit. Maar daar is volgens een woordvoerder nog niemand die zich met het project bezighoudt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden