Minister door het stof: Stint reed jaren rond zonder enig toezicht

Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat tijdens de vergadering over de Stint. Beeld ANP, Robin Utrecht
Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat tijdens de vergadering over de Stint.Beeld ANP, Robin Utrecht

Minister Van Nieuwenhuizen ging door het stof: Ja, de Kamer kreeg informatie te laat. Maar de Stint is terecht van de weg.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) geeft toe dat er nooit enige vorm van toezicht is geweest op de Stint, de elektrische bolderkar die sinds 2012 op de openbare weg reed. Tegen de Tweede Kamer zei de minister donderdagavond: “Er was inderdaad geen toezicht. Ik kan niet anders dan dat beamen.”

De Kamer debatteerde over het noodlottige ongeval in Oss, op 20 september, toen een Stint door nog onbekende oorzaak in botsing kwam met een trein. Vier kinderen kwamen daarbij om het leven. Op 1 oktober besloot de minister de 3500 bolderkarren die in Nederland rondreden voorlopig van de weg te halen.

Uit ‘verkennend onderzoek’ van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) was gebleken dat er twijfels zijn over de ‘technische constructie’ van het voertuig. Veiligheid gaat boven alles, redeneerde Van Nieuwenhuizen. Dus staan de voertuigen voor onbepaalde tijd aan de kant, in afwachting van nieuwe onderzoeken.

Aanvankelijk oogstte de minister vooral begrip voor haar ingreep. Dat begrip is inmiddels verdampt, althans bij een fors deel van de Kamer. Van Nieuwenhuizen baseerde haar besluit deels op een eerdere melding van een kinderdagverblijf in Amsterdam. Een medewerkster vertelde de politie vlak na het drama in Oss dat zij een keer remproblemen had met het voertuig. De ILT vertaalde dit in een rapport als ‘op hol geslagen’.

De meldster herkende zich niet in het verslag. Ze zegt zelf dat het ‘een klein dingetje’ betrof. “Iets met de remmen. Niets groots en ook zonder enig gevolg.” De vrouw legde bij de politie een aanvullende verklaring af en informeerde ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (infrastructuur) per sms. Volgens haar woordvoerder is die melding doorgegeven aan de minister.

Enkele dagen later was het 1 oktober en haalde de minister de Stint van de weg. Ze vertelde daarbij niets over de aangepaste, nuancerende verklaring van het kinderdagverblijf, ook de Kamer bleef in het ongewisse.

Omissie

Woensdagavond laat, een dag voor het debat, stuurde de minister de informatie alsnog naar de Kamer. Van Nieuwenhuizen ging donderdagavond door het stof. Ze erkent dat ze de Kamer eerder had moeten informeren. “Het is een omissie, ik trek het boetekleed aan. Het is jammer dat het zo gelopen is.” Maar ze benadrukte ook dat ze de Stint hoe dan ook – met of zonder aanvullende verklaring van het kinderdagverblijf – van de weg had gehaald. Ze voelt zich gesterkt door een uitspraak van de rechter in Utrecht, donderdagmiddag, dat haar besluit niet onrechtmatig was.

Onder andere SP, PVV en GroenLinks nemen geen genoegen met deze uitleg. Cem Laçin (SP): “U heeft de plicht de Kamer volledig te informeren. U noemt het jammer, ik vind het heel erg.”

Wat voor de minister zwaar weegt is dat de fabrikant de Stint de afgelopen jaren enkele keren heeft aangepast, zonder dat te melden. Zo is de motor flink opgevoerd. Dat bepaalde grotendeels dat het voertuig een maand geleden naar de kant moest.

Het ongeluk in Oss heeft minister en Kamer wakker geschud. De Stint is destijds toegelaten tot de weg zonder afspraken te maken over toezicht op het voertuig. Dat er in de toekomst strengere regelgeving komt ligt voor de hand. Wanneer de – veiligere – Stint weer mag rijden, is nog onbekend. Van Nieuwenhuizen kon de Kamer op dit punt niks beloven.

Lees ook:

Rechter: de Stint is terecht van de weg gehaald

De elektrische bolderkar Stint is terecht van de openbare weg gehaald. Dat is het vonnis van de rechter in Utrecht in het kort geding dat was aangespannen door een gastouder in Almere.

Wegverbod stints stuit op weerstand

De kinderopvang is niet te spreken over het wegverbod voor stints. De rechter moet nu bepalen of het verbod terecht is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden