Review

Minimale regie van 'Fidelio' is verrassend

Rotterdams Philharmonisch Orkest en solisten olv Valery Gergjev op 4/9 en olv Yannick Nézet-Séguin op 5/9 in Nieuwe Luxor Rotterdam.

De opera ’Fidelio’ in het Gergjev Festival begon vrijdag met wat pech: de boventiteling weigerde dienst en de bas Matthew Best (Don Pizarro) leed aan een keelontsteking maar besloot toch te zingen. Dat de boventiteling het niet deed, was een geluk bij een ongeluk voor de regie van Neil Wallace ): het publiek van het uitverkochte Nieuwe Luxor Theater moest zich nu wel concentreren op het maximaal uitgewerkte minimalisme op het podium.

In Wallace’ verrassende ’tiendagen-regie’ (met mooi licht van Uri Rapaport) speelden de zangers op en rond een vierkant stoeptegelvlak, tegen een achtergrond van drie videoschermen. Videokunstenares Tessa Joosse maakte er gelukkig geen ’Videleo’ van: de beelden pasten heel natuurlijk bij de regie, die schakelde tussen intiem en monumentaal, tussen mise-en-espace en volledig scènisch. Veel lading in de details bij Wallace – het kleine jongetje dat de muziek met het omhooghouden van de partituur ’aanzette’ en op gezette tijden het toneel doorkruiste, was echt een vondst.

Muzikaal gezien was deze ’Fidelio’ wisselend van kwaliteit. Bij de zangers vielen vooral Jonathan Lemalu (Rocco) en Lisa Milne (Marzelline) in positieve zin op, als karaktervolle zangers-acteurs. Gergjevs Beethoven-interpretatie was niet uitgesproken, de missers in de blazers klonken als de problemen van een ondergerepeteerde uitvoering.

Op zaterdag speelde hetzelfde orkest namelijk onder zijn huidige chef Yannick Nézet-Séguin een elektriserende ’Lyrische symfonie’ van Zemlinsky. De dirigent hield de overdonderende orkestklank voortdurend onder hoogspanning in deze bijzondere, post-mahleriaanse orkestliederencyclus, zonder daarbij de details uit het oog te verliezen. Sopraan Twyla Robinson en bariton Roman Trekel wisselden net zo makkelijk tussen kamermuzikale intimiteit en emotionele golven als de orkestspelers. Dit was het Rotterdams Philharmonisch op zijn best.

De jonge orkestfagottist Bram van Sambeek kreeg zaterdag als eerste fagottist de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs uitgereikt door minister Ronald Plasterk. De eigenzinnige Van Sambeek werd door de jury geroemd om zijn techniek, verbeelding, toonkleur en zijn ambassadeurschap voor zijn instrument. Die kwaliteiten liet hij bij uitstek horen in het ’Concert voor fagot en lage strijkers’, een even gedurfde als geslaagde keuze.

In 2010 is het thema van het Gergjev Festival ’wederopbouw’ en luidt de titel ’Resurrection, the story of Rotterdam’. Dat lijkt vooralsnog weer een mooie aanleiding om veel Sjostakovitsj en Mahler op het programma te zetten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden