Minder verkocht, meer winst: Akzo blij

Grote reorganisatie is voor 90 procent achter de rug

Meer verdienen op een blik verf. Dat was het doel dat bestuursvoorzitter Ton Büchner van AkzoNobel (verf, lakken, chemicaliën) zich een paar jaar geleden stelde. Dat doel werd vorig jaar gehaald. Nu de grote reorganisaties bij AkzoNobel bijna zijn afgerond, verdient het bedrijf op een blik verf. Op een blik lak en op een vat met chemicaliën trouwens ook.

Toen Büchner in 2012 Hans Wijers als topman van AkzoNobel opvolgde, oordeelde hij al snel dat zijn nieuwe werkgever wel groot, maar niet erg winstgevend was. AkzoNobel moest zelfs geld lenen om zijn aandeelhouders een redelijk ogend dividend uit te betalen. Volgens Büchner moest het mes in 's werelds grootste producent van verven en lakken. En zo geschiedde.

Nu, bijna vier jaar later, is een aantal kleinere verf- en lakkenfabrieken gesloten en is de productie geconcentreerd in een aantal grote fabrieken. Een stoet managers verloor hun baan, de organisatie van het bedrijf werd versimpeld en de chemiepoot kreeg bezuinigingen opgelegd.

Daarbij verkocht Büchner de verven voor huishoudelijk gebruik die het in de VS maakte en verkocht. Ook de chemicaliën voor de fabricage van papier gingen eruit. Door die ingrepen is AkzoNobel niet meer 's werelds grootste verffabrikant en daalde het personeelsbestand van 57.400 (2011) tot 45.600 (eind 2015).

Die hele reorganisatie is nu voor 80 tot 90 procent voltooid, zei Büchner gisteren bij de presentatie van Akzo's resultaten over 2015. Nieuwe grote saneringsrondes komen er niet. Akzo hoefde in 2015 al veel minder geld opzij te zetten voor reorganisaties dan in 2014.

Mede daardoor kwam Akzo's winst een stuk hoger uit dan de laatste jaren gebruikelijk was. Netto hield AkzoNobel 979 miljoen euro aan 2015 over, 79 procent meer dan de 546 miljoen over 2014. Als eenmalige kosten en baten worden weggelaten, steeg de winst met 37,5 procent. Voor het (verhoogde) dividend - 1,55 euro per aandeel - hoeft geen geld te worden geleend.

Opvallend was dat Akzo's verkopen als geheel licht daalden. Het concern verkocht iets minder verven en lakken dan vorig jaar en ook iets minder chemicaliën. In Nederland, Engeland en Scandinavië verkocht Akzo meer producten - in die landen neemt de bedrijvigheid weer toe. In landen als Brazilië en Rusland daalden de verkopen - daar krimpt de economie.

Goede zaken deed Akzo met zijn scheepsverven. In Zuid-Korea en Japan werden relatief veel schepen opgeleverd. Daartegenover stond een dalende klandizie in de olie- en gasindustrie. Oliemaatschappijen bezuinigen en schrappen investeringen. Er zijn dus minder installaties die een verf- of laklaag krijgen.

Büchner leek die licht gedaalde verkopen niet erg te vinden. Voor hem telde vooral die gestegen winst. Volgend jaar hoopt Akzo wel meer producten te slijten, maar makkelijk zal dat niet zijn, zei Büchner. Gezien de economische ontwikkelingen in landen als Rusland, Brazilië en China en gezien de lage olieprijzen zit omzetgroei er niet of nauwelijks in. Ook in Europa, goed voor 43 procent van Akzo's omzet, verwacht Büchner niet meer te verkopen dan in 2015.

Ondanks de licht gedaalde verkopen, steeg Akzo's jaaromzet - met 4 procent naar 14,86 miljard euro. Dat kwam door valuta-effecten, vooral door de lage stand van de euro. Elders behaalde omzet tikte daardoor, omgerekend in euro's, extra aan.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden