Twistgesprek

'Minder stoppen voor voetgangers is het beste voor het milieu'

Dik-Faber en Dijkstra: de lach maskeert een forse kloof.Beeld Werry Crone

Remco Dijkstra, VVD-Tweede Kamerlid en woordvoerder milieu, is een groot autoliefhebber. Hij rijdt een BMW. En, zegt hij na enig aandringen, als 'hobby' een Porsche cabriolet. "Maar niet meer dan tweeduizend kilometer per jaar, hoor."

Collega-Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie noemt zichzelf een 'echte Citrofiel'. "Die wagens hebben het imago dat ze onder je billen wegroesten, maar ik ben verliefd op ons C3'tje." Met haar dieselmotor rijdt ze 1 op 25. "Gemiddeld 100 kilometer per uur op de snelweg, ook als het harder mag. Het zou gek zijn als ik me in de Tweede Kamer druk maak om het milieu en dan met 130 over de weg raas."

Dijkstra: "Ik heb redelijk goed in de gaten waar ik 130 mag. Eigenlijk overal, tenzij anders staat aangegeven. Voor mij is elektrisch rijden geen optie. Ik woon in de Betuwe en moet te grote afstanden afleggen. Gelukkig worden auto's steeds schoner."

Dik-Faber: "Je zegt dat wel, maar het is ook belangrijk om niet te hard te rijden. Ik ken mensen met dezelfde auto als ik die flink gasgeven; die halen echt de 1 op 25 niet."

Dijkstra: "Ik vind het mooi dat je rechtervoet je verbruik bepaalt. Als jij er voor kiest om 100 te rijden, dan is dat prima. Op de rechterbaan. Wat ik grappig vind, is dat een debat soms gaat over de vraag of het zoveel slechter is om harder te rijden. Dan blijkt het verschil tussen 80 of 100 een verschil van 0,02 microgram aan stikstof-uitstoot te zijn. Terwijl 40 de norm is. Dan verbaast het me dat bepaalde partijen als Pavlov-reactie zeggen dat de snelheid omlaag moet. Terwijl de invloed heel beperkt is.

Dik-Faber: "Maar kijk eens naar de A13 bij Rotterdam-Overschie. Daar is de snelheid vorig jaar verhoogd van 80 naar 100. Nu blijkt uit onderzoek van de milieudienst DCMR dat de luchtkwaliteit 2,5 keer meer verslechtert dan aanvankelijk werd aangenomen."

Dijkstra: "Stilstaan is nooit goed. Dat zul je met me eens zijn. Juist bij doorstroming verdwijnt vieze lucht. Tijdens files worden de normen overschreden. Wij pleiten voor doorrijden. Dat verbetert de leefomgeving."

Dik-Faber: "Wij willen niemand de auto uitjagen. Het wagenpark moet wel groener. En er moet meer worden geïnvesteerd in openbaar vervoer. Meer fietssnelwegen. Ik zie dat er plekken in het land zijn, zoals bij Utrecht, waar investeringen in snelwegen worden gedaan terwijl dat niet echt nodig is."

Dijkstra: "We hebben echt een inhaalslag gemaakt. De files zijn, ook door de crisis, enorm afgenomen."

Dik-Faber: "Natuurlijk, stilstaan is niet goed. Maar harder rijden waar mensen wonen en natuurgebieden liggen, vind ik kwalijk."

Dijkstra: "Je doet alsof auto's de enige vervuilers zijn. In Rotterdam heb je een haven. Op andere plekken is intensieve veehouderij. En wij kijken hier alleen naar de maximum snelheid. Gemeenten hebben ook een verantwoordelijkheid. Ik vind het te eng om alleen het rijk de schuld te geven. De problemen gaan zich overigens goeddeels vanzelf oplossen. Het wagenpark vergroent. Jij rijdt nu 1 op 25. Vroeger kwam je niet verder dan 1 op 10."

Dik-Faber: "Als in Europa afspraken worden gemaakt over schonere wagens, dan is de hele Kamer daar blij mee, behalve de VVD."

Dijkstra: "Wij vinden het tempo te snel en niet realistisch."

Dik-Faber: "Dat is het wel, alleen schaart de VVD zich achter de Duitse, protesterende auto-industrie."

Dijkstra: "Maar geef die fabrikanten eens ongelijk. 1 op 7 mensen in Duitsland werkt in die industrie. Als we in Nederland zo'n gouden kip hadden, zouden we die ook niet slachten."

Dik-Faber: "Er moet een prikkel komen om te innoveren. Je weet dat het technisch mogelijk is schoner te produceren, en één land ligt dwars. De VVD vindt dat dus goed."

Dijkstra: "Wat vind je van de eisen die nu aan de luchtkwaliteit worden gesteld?"

Dik-Faber: "De Wereldgezondheidsorganisatie van de VN (WHO) is daar heel duidelijk over. De normen moeten strenger. We moeten de gevolgen onderzoeken."

Dijkstra: "Is een prachtig streven, maar we leven hier in Noordwest-Europa. Als je de normen van de WHO bekijkt, leeft 90 procent van de bevolking in vieze lucht. Hoe realistisch is dit dan? We wonen niet in Noord-Canada. Dit is geen risicoloze samenleving."

Dik-Faber: "Dat klinkt als: 'We leggen het hoofd in schoot en we doen niets meer'. Er ligt een duidelijk advies van de WHO. En dat moeten we serieus nemen."

Dijkstra: "Straks scherpen we de normen voor luchtvervuiling aan en kunnen we vervolgens niet meer ademhalen."

Dik-Faber: "Je maakt er een karikatuur van."

Dijkstra: "Drie avonden in de week slaap ik hier in Den Haag in de Javastraat. Dat is volgens Milieudefensie de meest vervuilde straat van Nederland. En hoe komt dat? Er staat zes uur per dag een file. Dáár moet je wat aan doen. Auto's moeten doorrijden. Minder vaak stilstaan en optrekken. Dat lukt als er minder zebrapaden zijn. Je moet keuzes maken. Niet meer stoppen voor iedere voetganger. Dan hoef je minder vaak af te remmen en dat betekent minder fijnstof in de lucht."

Dik-Faber: "Jij focust alleen maar op de automobilist. Ik hoor de VVD nooit over ruimte voor voetgangers, over fietssnelwegen, beter openbaar vervoer. Er is een eenzijdige blik op de auto. En voetgangers zijn maar lastig. De realiteit is dat de auto de grote vervuiler is. Vorig jaar heeft de Tweede Kamer een motie van mij en jouw partijgenoot Ton Elias aangenomen die de minister oproept om meer te investeren in Park & Ride-plaatsen bij stations. We vroegen om een soort aanvalsplan. Er is niets gebeurd. Dat zal ik in het begrotingsdebat aan de orde stellen. En ik verwacht steun van de VVD. Kijk, mijn grote zorg is dat Nederland de Europese norm voor stikstof-uitstoot in 2015 niet haalt."

Dijkstra: "Die gaan we wel halen. Als ons wagenpark verder vergroent, lost het probleem zich grotendeels op. Snelheidsverlagingen zijn dan overbodig en daar hoeven we dus niet in te investeren. Er zijn wel knelpunten, maar iedereen heeft daarin een verantwoordelijkheid. Amsterdam bijvoorbeeld moet geen flat naast een snelweg bouwen. Dat is vragen om problemen."

Dik-Faber: "Ach, jij bent veel te optimistisch met je gedachte dat obstakels als vanzelf verdwijnen. Er is veel meer nodig én mogelijk. Je kunt de snelheid verlagen, elektrisch rijden stimuleren, de normen voor uitstoot van giftige stoffen aanscherpen. Op al die punten zegt de VVD: 'leuk, maar wij doen even niet mee'. Teleurstellend."

De Tweede Kamer behandelt deze weken de begrotingen van de ministeries. In de serie Het Twistgesprek kruisen steeds twee Kamerleden de degens. Vandaag Remco Dijkstra (VVD) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie) over het spanningsveld tussen asfvalt en vieze lucht. "Auto's moeten doorrijden. Dus minder stoppen voor voetgangers."

Schultz heeft geen geld meer voor leuke autodingen
Het debat over de begroting van het ministerie van infrastructuur en milieu, dat vanavond begint, belooft voor minister Schultz vervelend te worden. Ze moet het verwijt van met name het CDA trotseren dat er te weinig asfalt wordt aangelegd. Schultz heeft geen geld. Het kabinet heeft gretig op infrastructuur bezuinigd. Nieuwe projecten komen er voorlopig niet. CDA'er De Rouwe zei zaterdag in De Telegraaf dat het ministerie van Schultz wel kan worden opgedoekt.

Schultz werkt aan andere ideeën om files te bestrijden. Tol heffen op de nog aan te leggen verbindingsweg A13/A16 is van de baan; ze vreest dat dan de oude route te populair blijft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden