Minder sponsoring en sluikreclame
De Holland Media Groep, het mediaconcern dat onder meer RTL 4 en RTL 5 beheert, moet op korte termijn sluikreclame van de twee zenders halen. Ook wordt programmasponsoring aan banden gelegd. Dat is het gevolg van een uitspraak van de Amsterdamse rechtbank.
Die bepaalde dat HMG onder de Nederlandse Mediawet valt en zich niet meer kan beroepen op Europese regelgeving voor grensoverschrijdende televisie, zelfs al is het moederbedrijf gevestigd in Luxemburg. HMG moet binnen zes weken met een voorstel komen waarin aanpassing aan de Mediawet geregeld is. Dat moet in overleg met het Commissariaat voor de Media, dat HMG al veel eerder onder de Nederlandse Mediawet had willen plaatsen.
Omdat HMG miljoenen guldens aan inkomsten dreigt mis te lopen, zint het mediaconcern echter op een hoger beroep. De Raad van State zal in het voordeel van HMG belissen, is de stellige overtuiging van het bedrijf. Een woordvoerster: ,,Het Commissariaat voor de Media zegt dat het zwaartepunt van onze werkzaamheden in Nederland ligt. Daar zijn wij het pertinent mee oneens.''
Overigens blijven de gevolgen van de uitspraak voor HMG beperkt, zegt Helmer Koetje, voorzitter van het Commissariaat voor de Media. ,,Programmasponsoring is niet verboden, dus programma's als 'Koffietijd' en 'Vrienden van Amstel Live' kunnen gewoon blijven bestaan. Alleen moeten sluikreclame en sponsoring een bescheidener rol spelen. Ook reclameblokken moeten worden aangepakt.''