Minder ov in regio Den Haag

Plan om 7 miljoen te besparen door onder meer zeven buslijnen te schrappen

In de regio Den Haag rijden vanaf volgend jaar fors minder bussen en trams. Stadsgewest Haaglanden wil de dienstregeling van het openbaar vervoer in en rond Den Haag versoberen om 7 miljoen euro te kunnen besparen. Dat is nodig, zegt een woordvoerder, omdat Haaglanden financieel wordt gekort door het Rijk.

Deze bezuinigingsoperatie staat los van de 120 miljoen euro die het kabinet wil korten op het jaarlijkse budget van het openbaar vervoer in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. De drie steden moeten in 2013 het stadsvervoer daarom verplicht openbaar aanbesteden. Volgens minister Melanie Schultz van Haegen (VVD, infrastructuur) kan het openbaar vervoer dankzij marktwerking veel goedkoper. De vervoersbedrijven in deze steden vrezen een kaalslag en komen met nieuwe acties. Deze starten vandaag in Amsterdam. Rotterdam en Den Haag komen later aan de beurt.

Voordat de gevolgen van de aanbesteding merkbaar zijn, krijgen de reizigers in de regio Haaglanden te maken met harde ingrepen van het stadsgewest. Vooral in onrendabele busverbindingen wordt gesnoeid. Streekvervoerder Veolia en stadsvervoerder HTM schrappen samen zeven buslijnen. Meest opvallend is dat de verbinding tussen Den Haag en het dorpje Ter Heijde, bij Monster, zal verdwijnen. Dit betekent dat het kustplaatsje niet meer met het openbaar vervoer te bereiken is.

Het stadsgewest wil daarnaast dat alle bussen in de avonduren minder gaan rijden.

De bezuinigingen raken de tramlijnen minder hard. Op enkele plekken zal de frequentie afnemen, zoals tussen Den Haag en Zoetermeer. Tram 10 rijdt straks niet meer tussen station Den Haag Hollands Spoor en Voorburg. Op het relatief nieuwe tracé tussen de stations Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal zullen juist meer trams rijden.

Stadsgewest Haaglanden bespreekt de voorstellen de komende weken met de gemeenten in de regio. Daarna, vermoedelijk eind juni, worden de bezuinigingsplannen definitief.

De woordvoerder van het stadsgewest zegt dat de maatregelen als 'pijnlijk' kunnen worden ervaren. "Maar we zijn ervan overtuigd dat er voor gedupeerde reizigers goede alternatieven zijn. En van de bus naar Ter Heijde wordt echt heel weinig gebruikt gemaakt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden