'Minder oranje-reclames dan bij WK'

null Beeld ANP
Beeld ANP

Bedrijven komen rondom de troonswisseling massaal met 'oranje'-reclamecampagnes, maar minder dan tijdens een WK of EK voetbal. Dat zegt Gonnie Spijkers van advertentieblog Verse Reclame tegen de NOS.

Spijkers volgt dit soort campagnes al jaren. 'Het onderzoeksbureau GfK zegt dat dit groter wordt dan een WK, maar dat idee heb ik niet. Ik houd het redelijk bij en denk dat er nu 70 of 75 acties zijn, terwijl ik er bij het vorige EK 130 heb geteld.'

Volgens Spijkers kan dat komen doordat er over Beatrix of Willem-Alexander anders wordt gedacht dan over de oranje leeuw. 'Het ligt wat gevoeliger dan een EK of WK. Ik hoor van adverteerders dat er toch politiek aan kleeft. Mensen zijn voor of tegen het koningshuis.'

Ook de korte voorbereidingstijd van drie maanden speelt een rol. 'Bij een WK begint Albert Heijn een jaar van tevoren al na te denken. Bovendien: het is maar één dag. Je hebt niet die hele WK-periode waarin je spanning opbouwt van wedstrijd naar wedstrijd. Het is best een risico om daarin te investeren: een gadget is na een dag waardeloos.'

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden