Minder mondige mensen zijn de dupe

Het afgeven van signalen als advocaten niet goed functioneren of de kantjes ervan aflopen, helpt de vreemdelingenadvocatuur te verbeteren, stelt VluchtelingenWerk. "Het gaat eigenlijk om een paar rotte appels die eruit moeten."

Ook voorzitter Annelies Hoftijzer van Specialistenvereniging Migratierecht Advocaten (SVMA) vindt het een goede zaak dat rechters de namen van vreemdelingenadvocaten die slecht functioneren doorgeven. "Het verhaal over de slechte kwaliteit zingt al zes jaar rond. Het wordt tijd dat we in kaart brengen wie ondermaats werk levert."

Tegenover de steun voor het initiatief van de landelijke deken van de Orde van Advocaten staat de kritiek van Loes Vellenga van de Vereniging van Asieladvocaten en -juristen Nederland (VAJN). "Elk rechtsgebied heeft zijn mindere goden. Ik vind het jammer dat er nu een hele beroepsgroep wordt weggezet." Intussen blijkt dat rechters ook over advocaten op andere rechtsgebieden klagen.

Het is nodig, zegt Hoftijzer, om de vreemdelingenadvocatuur goed in de gaten te houden. "Onze cliënten zijn minder mondig. Ze kennen vaak de taal niet, weten de weg niet. Ze durven soms niet te klagen over hun advocaat, uit angst daarmee het uitzicht op een verblijfsvergunning te verspelen. Het is goed dat we met deze groep extra voorzichtig zijn." Slecht werk van een advocaat kan tot gevolg hebben dat de asielzoeker ten onrechte uitgeprocedeerd raakt en teruggestuurd wordt, zegt Annemiek Bots van VluchtelingenWerk. "In het ergste geval kan dat leiden tot een kwestie van leven of dood."

We weten niet precies hoe erg het is, zegt Hoftijzer. Er zijn recent eigenlijk alleen signalen van de Raad van State. Die stelt dat in 20 tot 25 procent van de gevallen de hogerberoepsschriften niet in orde zijn.

En dan is er nog een onderzoek uit 2006 over zaken bij vreemdelingenbewaring. Hoftijzer: "Daarin werd gesproken over een kleine topgroep van goede vreemdelingenadvocaten en een grote middengroep. Daaronder is een groep die wat aanrommelt."

Er moet volgens Vellenga onderscheid worden gemaakt tussen asiel- en vreemdelingenadvocaten. "De meeste asieladvocaten hebben niets te vrezen, zij leveren prima werk. Daarnaast gelden voor hen speciale opleidingseisen om tot rechtshulp aan asielzoekers toegelaten te worden."

Rechtbanken zien slecht werk, weet Hoftijzer. "Niet van een enkeling een enkele keer, maar we hebben het over advocaten die herhaaldelijk niet goed voorbereid zijn, of de mogelijkheden niet ten volle benutten. Die klachten komen ook van de IND, onze tegenpartij. Die zitten soms ook met kromme tenen. Als die meldingen herhaaldelijk bij de deken komen, dan kan hij een gesprek met zo'n advocaat voeren."

"Mijn eerste reactie was: ze moeten ons weer hebben", zegt Vellenga. "We worden steeds afgeschilderd als geldwolven die rijk willen worden in de asielindustrie. Maar financieel is dit allesbehalve een vetpot", vervolgt Vellenga. "Wij krijgen een vast bedrag voor een procedure, voor acht uur werk. In negen van de tien gevallen heb je echter veel meer tijd nodig. Daarnaast zijn er voortdurend veranderingen op dit gebied, en moet je je voortdurend laten bijscholen. In je eigen tijd. Als je echt rijk wilt worden, dan kies je als advocaat letselschadezaken of echtscheidingen of het strafrecht."

Slechte advocaat? Op naar de Orde
Wie zich niet goed bediend voelt door een advocaat kan zich melden bij de Orde van Advocaten. Eerst zal gekeken worden of de verstoorde relatie tussen beiden te herstellen is. Daar kan de deken van de Orde van Advocaten behulpzaam bij zijn. Heeft praten geen zin, dan kan altijd bij het kantoor van de betrokken advocaat een beroep worden gedaan op de interne klachtenprocedure. Helpt dat niet, dan is een klacht bij de deken de volgende stap. Klagen kan over vele zaken. Zo zijn over een van de bekendste strafpleiters van Nederland, Bram Moszkowicz, veel klachten binnengekomen. Vooral de wijze waarop hij cliënten bijstond en hoe hij zijn diensten berekende, deugden niet. Formeel wordt de klacht via de Raad van Discipline naar de deken gestuurd. Die buigt zich eerst over de klacht. Leidt dat niet tot een oplossing, dan komt de klacht bij de tuchtrechter.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden