Minder klachten bij Nationale ombudsman

DEN HAAG (ANP) - Bij de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, zijn vorig jaar minder klachten binnengekomen. Het aantal ging ten opzichte van 2008 omlaag met 6,5 procent tot 12.000. Vooral de klachten over grote overheidsinstanties zijn afgenomen. Dat staat in het woensdag gepubliceerde jaarverslag van de Nationale ombudsman.

De ombudsman maakt zich zorgen over de manier waarop de overheid omgaat met tegenstellingen en conflicten. Hij vindt dat de overheid zich te veel laat leiden door incidenten. In zijn ogen moet een overheid een incident op waarde schatten en weten te de-escaleren.

Het aantal klachten over de Belastingdienst, de IB-Groep, het CAK (administratie AWBZ en Wmo) is met een kwart afgenomen. Dat duidt volgens de ombudsman op toegenomen kennis en vaardigheid om op een behoorlijke manier om te gaan met burgers. Hij is verheugd dat die instanties steeds meer persoonlijk contact opnemen bij klachten en zo voorkomen dat het komt tot juridische procedures.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden