Minder ellende door mobiele werkplek

Baanwerkers in Apeldoorn en Zutphen werken vanaf nu comfortabeler en veiliger. Dat is te danken aan de komst van een vloerloze werkplaats op wielen, die is voorzien van de modernste apparatuur.

Spoorbeheerder ProRail en bedenker VolkerRail presenteren de mobiele werkplaats gistermiddag in Dordrecht. ProRail heeft hoge verwachtingen van de innovatie op het spoor. Zo moet de inzet van de 25 meter lange werkplaats ook leiden tot minder hinder voor het treinverkeer. Het bedrijf verwacht dat werkzaamheden sneller kunnen worden uitgevoerd.

De door een locomotief getrokken loods heeft de vorm van een treinwagon en beschikt over elektriciteit, een watervoorziening en alle benodigde gereedschappen. Aan de voorkant en aan de achterkant steunt de constructie op wielen. Het plafond is deels gemaakt van zeil dat licht doorlaat. Verder is het dak voorzien van een railsysteem met een verplaatsbare takelmachine. „Onze mensen hoeven niet meer te sjouwen met heel zware objecten en gereedschappen”, zegt Erik Drenth van ProRail.

De wanden hebben ramen en zijn in breedte verstelbaar, waardoor een maximale werkruimte ontstaat. Werknemers rijden met de trein-werkplaatscombinatie naar de plek waar de arbeid moet worden verricht. Het risico dat ze betrokken raken bij een ongeval met een passerende trein is nihil, aangezien ze in een besloten ruimte werken en niet langer langs het spoor hoeven te lopen om op hun werkplek te komen.

Onderhoudswerk op en langs het spoor staat te boek als het gevaarlijkste beroep. In de sector werken 3400 mensen; de laatste vijf jaar zijn gemiddeld per jaar 0,8 doden gevallen. Vorig jaar raakten negen mensen gewond tijdens werkzaamheden op het spoor.

„Elke dode of gewonde is er een te veel”, verklaart Drenth de noodzaak voor de komst van de werkplaats. „Als we willen voldoen aan de eisen van de wet, moet dit werk veel veiliger en comfortabeler worden. Deze werkplaats is een stap in de goede richting”.

Vanaf half augustus tot en met half september gaan de baanwerkers op de spooremplacementen in Apeldoorn en Zutphen proefdraaien met de werkplaats. Die wordt vooral ingezet voor kleinschalig onderhoud, zoals inspecties, werkzaamheden aan wissels en het handmatig slijpen van spoorstaven. Als de proef succesvol verloopt, gaat ProRail meer exemplaren aanschaffen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden