Minder boetes maken het verkeer onveiliger

ongelukken | Nederland resteert te weinig als het gaat om verkeersveiligheid, zegt de Europese verkeersveiligheidsorganisatie.

Nederland heeft een oorveeg gekregen van de European Transport Safety Council. De onafhankelijke organisatie van verkeersveiligheidsexperts, die advies geeft aan de Europese Commissie concludeert in haar nieuwste rapport dat het aantal verkeersdoden sinds 2010 met 3 procent is afgenomen, tegenover een daling van 17 procent in Europa als geheel. Nederland staat nog steeds in het rijtje van veiligste landen, maar boekt daarmee te weinig vooruitgang. 'Dat wekt de indruk dat verkeersveiligheid steeds lager op het prioriteitenlijstje staat.'

Hoofdoorzaak is de vermindering van het aantal snelheidsboetes. De politie flitste vorig jaar 6,6 miljoen automobilisten, waarmee Nederland boven de rest van Europa uitsteekt. Toch daalt het aantal bekeuringen voor snelheidsduivels jaarlijks met gemiddeld 4 procent. Boetes voor illegale bellers op de weg verminderen met 22 procent per jaar sinds 2010.

"Ik vind het vooral zorgelijk dat de politie 83 procent minder automobilisten staande houdt vergeleken met 2007", zegt directeur Peter van der Knaap van kennisinstituut voor de verkeersveiligheid SWOV, dat in de stuurgroep van de Europese verkeersveiligheidsraad zit. "Dat betekent dat de kans kleiner is dat mensen gepakt worden die te hard rijden, met alcohol op achter het stuur kruipen, geen gordel om hebben of die afgeleid zijn door een telefoon. En dat zijn juist de belangrijkste oorzaken van ongelukken."

Wat betreft automatische handhaving als flitspalen en trajectcontroles doet Nederland het juist bovengemiddeld goed. "Toch kan ook dat slimmer", aldus Van der Knaap. Hij noemt Zweden, waar camera's auto's van voren flitsen, zodat precies gezien kan worden wie er achter het stuur zit en wat diegene aan het doen is. "Ook Frankrijk is een voorbeeld. Daar rijden honderden niet-herkenbare politiewagens rond met apparatuur die de snelheid van alles rondom de apparatuur controleert."

Bovendien kunnen het Rijk, de provincies en gemeenten volgens SWOV beter kijken naar de plekken waar zij een camera ophangen en moeten de verkeersregels duidelijk worden aangegeven. Hoe hard mag er waar gereden worden? Wanneer de snelheidslimiet verandert van 100 kilometer per uur naar 130 en weer terug, worden de verschillen in tempo groter, wat het risico op ongelukken vergroot. Ook rijden mensen sneller per ongeluk te hard in dit soort situaties, zo stelt het kennisinstituut.

Of de groei van het aantal 130-wegen van invloed is op de verkeersveiligheid? "Dat kan ik nog niet met zekerheid stellen, al ontstaan er theoretisch grotere snelheidsverschillen tussen auto's bij hogere maxima en bots je harder", zegt Van der Knaap. "We doen nu onderzoek naar snelheid, alsook naar afleiding in de auto en het belang van straatverlichting."

Wel is zeker dat de groene auto het verkeer niet veiliger heeft gemaakt. Door subsidies op elektrisch en hybride rijden, is de populariteit van dit soort voertuigen gegroeid. "En die scoren laag qua veiligheid", aldus de SWOV-directeur. "Om net onder de norm te blijven, maken aanbieders deze auto's steeds lichter door te beknibbelen op allerlei faciliteiten. Daardoor zijn ze minder veilig, vooral voor kinderen achterin. Bovendien zijn groene vierwielers vaak kleiner, en dus onveiliger."

In Europa als geheel is het aantal verkeersdoden, net als in Nederland, na jaren van daling voor het eerst gestegen in 2015. Er kwamen ruim 26.000 mensen om.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden