Minder binnenlandse vluchten/KLM heft lijnen met Groningen en Enschede op

AMSTELVEEN - KLM zet eind maart een punt achter de binnenlandse vluchten naar Groningen en Enschede. Het gaat per week om achttien retourvluchten op Groningen en vijftien naar Enschede. Deze lijnen, die worden onderhouden door KLM-dochter KLM Exel, zijn structureel verlieslijdend.

Het verminderen van het aantal vluchten heeft volgens een woordvoerder van KLM geen zin, omdat dan de aansluiting op 'de KLM-blokken', de spitsuren, op Schiphol verloren gaat. De regionale vluchten richten zich vooral op reizigers die op Schiphol willen overstappen.

De provinciebesturen van Groningen, Friesland en Drenthe zijn buitengewoon verstoord door het KLM-besluit. Zij omschrijven het schrappen van de vluchten op de luchthaven Eelde als 'een forse tegenslag'. Vooral het aantrekken van buitenlandse bedrijven zal nu veel moeilijker worden, meent Noord-Nederland. Ook Airport Twente laat zich in die zin uit. De noordelijke provincies willen de ontstane situatie met het kabinet bespreken.

KLM is niet van plan om ook de binnenlandse vluchten op Maastricht en Eindhoven te schrappen. “Die vluchten geven toch een beter beeld te zien. Het gebruik ervan is intensiever”, aldus de zegsman. De stap past bij de milieuoverwegingen van Den Haag om het aantal binnenlandse vluchten terug te dringen.

KLM, Schiphol en de Nederlandse Spoorwegen zijn in overleg om te zien of de trein een goede vervanger voor de geschrapte binnenlandse vluchten kan zijn. Dat betekent dat niet alleen de passagier vervoerd moet worden, maar ook dat hij op Schiphol even gemakkelijk kan overstappen als een reiziger die al per vliegtuig aankomt.

Groningen, Friesland en Drenthe vinden de trein nauwelijks een alternatief. De Zuiderzeespoorlijn is er nog niet en de railverbinding over de Veluwe is geen concurrerende verbinding. “Wat aan de ene kant wordt opgebouwd met behulp van de Langman-gelden, wordt aan de andere kant afgebroken door dit besluit van onze nationale luchtvaartmaatschappij”, constateren ze.

Een woordvoerder van Airport Twente zei dat het schrappen van vluchten tussen Enschede en Amsterdam slecht is voor Twentse economie. “Internationaal georiënteerde bedrijven moeten het binnenkort doen zonder aansluiting op buitenlandse vluchten. Dat is slecht voor het vestigingsklimaat. Het ontbreken van een vliegverbinding kan voor nieuwe bedrijven de doorslag geven om toch voor een andere regio te kiezen.”

Vliegveld Eelde gaat onderzoeken of er nieuwe luchtverbindingen kunnen worden opgezet met Bremen of Rotterdam. Directeur Van der Werff van Eelde hoopt daarmee de noordelijke zakenlieden tegemoet te komen. Van de route Eelde-Schiphol maken jaarlijks 25 000 passagiers gebruik.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden