Milos tokkelt virtuoos en bloedserieus

klassiek

Milos Karadaglic ***

Milos Karadaglic, zeg maar Milos, uit Montenegro verovert de wereldpodia. Een daarvan was de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Afgeladen. Milos heeft de looks, een vlotte babbel en een stijlvaste gitaristenhand. Bij ieder stuk bracht hij een kleine toelichting, goed van inhoud en helder verteld. Hij nam de luisteraar bij de hand. Sympathiek, hoewel je je ook kunt voorstellen dat je, wanneer de stukken direct aaneengeregen waren, eerder kon wegzweven in de getokkelde sferen.

Milos had voor zijn concert tijdens de Robeco Summer Nights niet alleen maar meedeiners op rij uitgezocht. Knap gedaan. De Spaanse componist Rodrigo - precies, die van het 'Concierto de Aranjuez' - heeft een hommage aan zijn collega De Falla gecomponeerd: Milos ging de uitdaging aan en demonstreerde ons alle kleuren van zijn instrument. De 'Grand solo' van Fernando Sor, klassiek van toon, werd virtuoos en intelligent gespeeld.

Bachs Partita in c (BWV 997), voor luit geschreven, betekende voor de gitarist een oefening in bescheidenheid en schoon spel. Nootje voor nootje kroop hij steeds dieper in de structuren van fuga en sarabande, zo zwaarwichtig dat hij soms leek te vergeten om muziek te maken.

Om aan een bewerking van de 'The girl from Ipanema' te komen die niet als cheese cake zou klinken, had Milos gebeld met Sérgio Assad, een van de gitaarspelende Assad Brothers. En inderdaad, die had de boodschap begrepen en een relaxte partij afgeleverd zonder al te zoet suikerlaagje.

Er klonk overigens ook wel zoiets: volbloed Spaans in De Falla's 'Danza del molinero', en de wapperende vingers van Milos eerden de zuidelijke ziel van Granados in 'Andaluza' en 'Orientale'. Ook dit waren bewerkingen, speciaal voor deze gitarist gemaakt. Ondanks regelmatig bijstemmen, liep de snaarspanning hier en daar weg, en dat leverde dan een wat gewrongen intonatie op.

De slimme en serieuze Milos heeft zich ten doel gesteld de klassieke gitaar weer een plaats te geven op het podium - in het Concertgebouw was hij soms zo serieus dat de luisteraar niet vanzelfsprekend naar een hoger plan werd getild.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden