Interview

Miljonair komt met armoedeplan

null Beeld De Quiet 500 uit 2013.
Beeld De Quiet 500 uit 2013.

De Quiet 500 krijgt een vervolg. De glossy over stille armoede werd in 2013 door een groep betrokken Tilburgers opgestuurd naar alle grootverdieners uit de Quote 500. Dirk Lips, eigenaar van de attractieparken van Libéma, voelde zich aangesproken. Hij bedacht de 'Quiet Community', waarbij armen gratis diensten, producten en uitjes kunnen krijgen. Dertig bedrijven doen mee.

Marten van de Wier

Wat dacht u, toen u de Quiet 500 ontving?
"Ik heb het blad een maand op mijn bureau laten liggen, als een doosje dat je niet wilt openmaken. Ik vond het te confronterend. Ik had het gevoel 'daar heb ik niets mee te maken'."

Wat vond u ervan dat u als miljonair werd aangesproken?
"Dat wekte een beetje aversie. Ik dacht: 'Hoe komen jullie aan mijn adres?' Maar ik heb het blad wel op mijn bureau laten liggen. En ik wist dat ik het een keer zou moeten lezen. Dat heb ik gedaan. En ik ben geraakt door de verhalen over stille armoede. Het blad heeft me verrijkt met nieuwe inzichten."

Wat waren eyeopeners voor u?
"In de eerste plaats dat het dikke vette pech is dat je in die omstandigheden terecht komt. En dat die mensen niet bij de pakken neerzitten, dat ze eruit willen komen. Ik was onder de indruk van hun kracht en discipline. Dat zijn eigenschappen waar ik als ondernemer mezelf in herkende. Het had mij ook kunnen gebeuren. Je eerste reactie is dat je geld wilt overmaken. Dan heb je het afgekocht hè, zoals bij een aflaat. Maar de makers van het blad vroegen om ideeën in plaats van geld."

Met welk idee kwam u?
"Een Quiet Community op internet. Bedrijven en particulieren die een product of dienst aanbieden, kunnen dat erop zetten. Wij kunnen er bijvoorbeeld honderd kaartjes weggeven voor de Beekse Bergen. Een bioscoop kan stoelen beschikbaar stellen. Of je biedt een uurtje Franse les in de week aan.

We hebben al veel reacties gehad, bijvoorbeeld van een tandarts die gratis gaatjes wil vullen. Je zet je in voor armen in je eigen regio. We beginnen in Tilburg, maar je kunt het zo neerpleuren in Alkmaar of Maastricht. Wij geven dit twee jaar een kans. Ik denk dat we meer dan 100.000 euro hebben geïnvesteerd: we hebben onderzoek gedaan en gebouwd aan een online marktplaats. We hebben twee mensen in dienst die bedrijven benaderen. In januari gaan we open. Alle klanten van de Tilburgse voedselbank kunnen er dan gebruik van maken."

Wat is het doel?
"We hebben geen hoogdravende ambities. Mensen zitten in een rotsituatie, en die situatie willen we wat verzachten."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden