Miljoenenstrop metro: krijgt Hoek van Holland toch geen halte op het strand?

Impressie van het nieuwe station Hoek van Holland Strand. Beeld Gemeente Rotterdam

Het leek allemaal zo mooi, een metro tot aan het strand van Hoek van Holland. Maar door tegenvallers bij de aanleg van de Hoekse Lijn, een metroverbinding van Rotterdam naar Hoek van Holland, is er een financiële strop van 90 miljoen euro, een vertraging tot eind 2018 en wellicht ook geen halte op het strand. “Dit is voor de Hoek desastreus”, zegt Cees Schalkoort, voorzitter van de lokale ondernemingsvereniging.

Niet alleen in Hoek van Holland, maar ook in Maassluis, Schiedam en Vlaardingen is iedereen vreselijk nijdig op de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66) die voor het project verantwoordelijk is. In de Rotterdamse raad overleefde hij donderdagavond ternauwernood een motie van wantrouwen. In een brief aan de raad meldde hij dat de op bijna 400 miljoen euro begrootte metrolijn naar schatting 90 miljoen duurder wordt. Bovendien gaat de metro niet vanaf februari volgend jaar rijden maar pas in het vierde kwartaal.

Langs de Nieuwe Waterweg lag een spoorlijn naar Hoek van Holland. Daar aangekomen moesten badgasten nog wel 800 meter doorlopen voordat zij op het strand stonden. Vandaar het idee om de lijn door te trekken en een nieuwe halte te bouwen. Langenberg opperde om af te zien van de laatste halte, want dat scheelt volgens hem 50 miljoen euro. Verder is er geen idee waar het geld vandaan moet komen.

De tekst loopt door onder de foto

Een vader trekt zijn zoon voort op een bodyboard tijdens een prachtige dag op het strand van Hoek van Holland. Beeld ANP

“Die mededeling was een enorme schok. Die halte betekent een geweldige boost voor het dorp”, zegt Schalkoort. “Langenberg schilderde de Hoek af als de ideale vierseizoenenbadplaats. Geweldig natuurlijk. Mensen uit de stad waaien hier uit en doen wat boodschappen. Dat is onze redding. Denk erom, zonder toerisme is het dorp ten dode opgeschreven.”

In april werd met enige weemoed afscheid genomen van de trein naar Hoek van Holland. Sindsdien zijn op dat traject bussen ingezet. Op normale dagen ging dat volgens Schalkoort niet slecht, maar op zomerse dagen was dat een ramp. “Dan sta je met de auto een uur in de file, en dus ook met de bus. Nu moeten we nóg zo’n zomer emmeren. Jongens, dat gaat ‘m niet worden.”

Valt mee

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, begrijpt de verontwaardiging in het Rijnmondgebied. “90 miljoen is natuurlijk veel geld, maar het is uiteindelijk ruim twintig procent boven de begroting. Een promovenda van mij berekende dat bij de grote infrastructurele projecten van de laatste dertig jaar de gemiddelde overschrijding 16,5 procent was. Daar zit de Hoekse Lijn dus wel boven, maar niet heel veel.”

Het valt Van Wee mee dat Langenberg eerlijk toegeeft dat er planningsfouten zijn gemaakt. “Meestal krijgen anderen de schuld of zijn er externe factoren. Misschien heeft een niet zeer ervaren planner de complexiteit onderschat en is die te optimistisch is geweest. Wat ook kan is dat door politieke druk de begroting is gedrukt om zo de kans te vergoten dat het project doorging.”

De andere gemeentebestuurders zijn ook kwaad dat de Rotterdamse wethouder hen zo lang onwetend hebben gehouden over de vertraging en overschrijding. “Die woede is logisch”, zegt van Wee. “Maar er kunnen redenen zijn om dit stil te houden, bijvoorbeeld om onderhandelingen met marktpartijen niet te bemoeilijken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden