Miljard euro voor strijd tegen files

Wegennet kan efficiënter benut worden Honderden maatregelen om drukte te voorkomen

Het ministerie van infrastructuur en acht regio's trekken samen 1,1 miljard euro uit voor betere benutting van het wegennet. De investering moet er nog deze kabinetsperiode voor zorgen dat de files met 20 procent afnemen. Onder meer door het verbreden van wegen en de crisis slonk het aantal files de afgelopen drie maanden al met dertig procent ten opzichte van vorig jaar.

In juni had de minister in een brief aan de Kamer al gemeld tot 2023 bijna 800 miljoen euro te willen besteden aan het beter benutten van het asfalt. Gisteren werd duidelijk dat Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Brabant, Arnhem-Nijmegen, Maastricht en Twente daar driehonderd miljoen bij leggen.

Het geld gaat naar honderden maatregelen. Zo worden, te beginnen op 8 december, de openingstijden van 35 plus- en spitsstroken verruimd. Anders dan haar voorgangers legt deze minister ook de nadruk op het regionale wegennet. Verkeerscentrales gaan, in navolging van Utrecht, waar dit al sinds 2008 gebeurt, bij drukte en calamiteiten verkeer over 'B-wegen' leiden.

Om drukte te voorkomen worden forensen gestimuleerd de spits te mijden. Zo verdrievoudigt in de regio Arnhem-Nijmegen het aantal werknemers dat gaat meedoen aan Slim Werken, Slim Reizen, een project dat andere werktijden stimuleert. Zo'n 120.000 mensen doen daar straks aan mee.

In de regio Utrecht doen 15 grote werkgevers iets vergelijkbaars, waardoor dagelijks duizend auto's uit de spits moeten verdwijnen. In Maastricht krijgen 15.000 werknemers van grote bedrijven een gratis OV-chipkaart. Het idee hierachter is dat automobilisten, als ze de voordelen van het openbaar vervoer eenmaal hebben ervaren, nooit meer terugvallen op hun oude vervoermiddel.

Ook met goederenvervoerders werden afspraken gemaakt. In het groot: 100.000 containers uit Rotterdam gaan straks extra over het water. En in het klein: De bedrijven Mars en Heineken kiezen voor het transport van hun repen en kratjes vaker voor de binnenvaart. Als het nodig is om daarvoor vaargeulen uit te diepen betaalt de overheid dat.

Werknemers en werkgeversorganisaties reageerden enthousiast op de plannen. Ook Henk Meurs, hoogleraar mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen is positief. Hij roemt vooral de samenwerking tussen gemeenten en Rijk. "Vroeger hielden ze hun handje op, nu betalen ze mee en kunnen ze ook zeggen wat zij belangrijk vinden. Vaak weten ze dat beter dan het Rijk."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden