’Milieueisen stellen aan het materiaal’

(\N)

Liesbeth Spies, milieuspecialist van het CDA in de Tweede Kamer, wil een nieuw geluidsbeleid van de overheid.

Waarom is een nieuw geluidsbeleid nodig?

„Milieubeleid is altijd gericht op het voorkomen van problemen. Dat geldt ook voor geluidsoverlast. Maar we gaan, als het om geluid gaat, nu nog uit van herstel. Dat is zeer duur. Met een beetje geluk bereiken we in 2023 onze doelstellingen. Daar gaat het gros van het geld heen. Het Planbureau voor de Leefomgeving stelt dat het veel effectiever en goedkoper is om aan de bron te beginnen. Want geluidsoverlast dreigt een van de thema’s van de toekomst te worden. En met 80 tot 90 miljoen euro per jaar kom je veel verder dan nu.”

U noemt stillere autobanden als een veel probater middel dan dure geluidsschermen of geïsoleerde gevels. Is het wegverkeer de grote boosdoener?

„Het is in ieder geval de sector waar de overheid een grote verantwoordelijkheid heeft. En voor het spoor geldt hetzelfde. De meeste mensen, die hinder hebben, wonen in de nabijheid van wegen en spoorwegen. Veel meer dan in de omgeving van luchthavens. Geluidsoverlast van bedrijven is gemakkelijk aan de bron te beteugelen. Maar op honderdduizenden auto’s zijn die met een kapotte uitlaat veel minder grijpbaar. Daarom moeten we milieueisen aan het materiaal stellen, bijvoorbeeld als er nieuwe treinen moeten worden gekocht. Voor auto’s loop je tegen weerbarstige Europese regelgeving aan. Je kunt van de auto-industrie in Europa wel vragen dat ze meer investeren in minder lawaaiige auto’s.”

Stillere banden zijn nauwelijks duurder, zei u in het debat. Mag het, gezien het beperkte budget van minister Cramer, niet te veel kosten?

„Je zoekt altijd naar het beste gebruik van belastinggeld. Dus is het streven: meer effect met minder euro’s. We kijken ook naar de andere milieu-uitgaven. We kunnen niet hebben dat we over een paar jaar geen bedrijventerreinen kunnen verbeteren omdat er geen geld meer is om de bodem schoon te maken.”

Dit zijn technische maatregelen. Is ander gedrag ook belangrijk voor het vermindering van geluidsoverlast?

„We hebben de campagne Het Nieuwe Rijden als instrument. Met voorlichting bereiken we ook effect. Maar onze slag moeten we maken op het materiële vlak. Het meeste geld gaat nu op aan gevels en schermen.”

Het CDA houdt een motie achter de hand voor het geval de reactie van de minister vandaag niet voldoet. Is die druk nodig?

„Dat is om te laten zien dat het ons ernst is. Want is het beleid wel scherp genoeg? Doen we niet teveel op de automatische piloot? Het is tijd voor groot onderhoud. We hebben genoeg steun voor ons idee. Ik ga er van uit dat de minister en haar adviseurs ook kunnen tellen.” Bert van Panhuis

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden