Milieudefensie accepteert de Maasvlakte

Met het opspuiten van zand (september 2008) start de aanleg van de Tweede Maasvlakte. (ANP)

Milieudefensie staakt haar verzet tegen de Tweede Maasvlakte. In ruil daarvoor streeft het Havenbedrijf Rotterdam naar 10 procent minder luchtverontreiniging in 2020.

Als enige landelijke milieuorganisatie procedeerde Milieudefensie nog tegen de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Nu er een overeenkomst ligt met het Rotterdamse Havenbedrijf, ziet de milieuclub af van verdere juridische stappen bij de Raad van State.

De afspraken tussen het Rotterdamse havenbedrijf en Milieudefensie zijn verrassend, vindt hoogleraar milieukunde Lucas Reijnders. „Milieudefensie heeft lang volgehouden dat ze tot het gaatje zou gaan. Waarschijnlijk komt dit compromis voort uit pragmatisme. Op een gegeven moment zie je dat de kans op juridisch succes afneemt. Dan kies je eieren voor je geld.”

Het akkoord sluit aan bij al geplande milieumaatregelen, vindt Reijnders. „Dit kon het Havenbedrijf met droge ogen toezeggen.”

De procedures van Milieudefensie gingen vooral over het extra wegverkeer dat na de aanleg van een nieuwe containerhaven zou gaan rijden. De verkeersberekeningen zouden niet kloppen.

Directeur Frank Köhler van Milieudefensie is blij dat het niet tot een jarenlange strijd komt. „Er ligt een resultaat waar het milieu en de inwoners van Rotterdam wel bij varen.”

Ook de Rotterdamse GroenLinks fractie beschouwt het akkoord als een overwinning voor het milieu. „Knap uitonderhandeld”, reageert raadslid Arno Bonte. „Met een verdere rechtsgang hadden ze de bouw van de Maasvlakte hooguit kunnen vertragen, nu worden Rotterdam en omgeving ook echt schoner.”

Op zich voldeed de nieuwe Maasvlakte aan alle wettelijke milieunormen. Vracht zal in de toekomst meer worden vervoerd via de binnenvaart (45 procent) en de trein (20 procent) en minder via vrachtverkeer over de weg (35 procent).

Bovendien worden er eisen gesteld aan het brandstofgebruik. Bonte: „Afspraak is dat de luchtkwaliteit in de directe omgeving er niet op achteruit gaat.” Milieudefensie heeft nu een uitstootreductie van 10 procent afgedwongen. „Dat is echt fors”, vindt Bonte.

Milieudefensie en het Havenbedrijf laten onderzoeken hoe de uitstoot van fijnstof, zwaveldioxide, stikstofoxiden en koolstofdioxide (CO2) kunnen worden teruggedrongen. Een mogelijkheid is walstroom. Schepen die in de haven liggen, kunnen dan inpluggen op elektriciteit van de wal en hoeven geen vervuilende stroomgeneratoren meer te gebruiken. Andere optie is het vergroten van de milieuzone, waar alleen schonere vrachtwagens welkom zijn.

Zeker tien jaar geleden onderhandelden Natuur & Milieu, het Wereld Natuurfonds en Natuurmonumenten al met het Havenbedrijf. Zij bereikten dat natuur die moest wijken voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte, wordt gecompenseerd met een zeereservaat van 25.000 hectare. In Delfland wordt een duingebied uitgebreid. Ook komen er ten noorden en zuiden van Rotterdam nieuwe natuurgebieden.

Overigens betekent de overeenkomst nog niet het einde van alle discussies, verwacht milieukundige Reijnders. „Er lopen nog steeds procedures over de invulling van de Maasvlakte met concrete bedrijven. Over de komst van kolencentrales of windmolenparken is het laatste woord nog niet gezegd.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden