Milieu-eisen kunnen lastig zijn, maar ook de innovatie bevorderen

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Het komt vaker voor dat een ondernemer zijn beklag doet over beperkingen die zijn opgelegd door de overheid. En dat is niet verwonderlijk. Waar de overheid een algemener belang tracht te dienen, kan dat botsen met deelbelangen van individuen of bedrijven.

Het verbaasde dan ook niet erg dat Allard Castelein, de baas van het Rotterdamse havenbedrijf, in deze krant van de Nederlandse regels een punt maakte. Als Nederland te ver voor de muziek uitloopt, zei hij, dan zwaaien andere landen ons lachend na terwijl ze zelf bedrijven de ruimte bieden. Castelein stelde onder meer dat Nederland extra milieu-eisen oplegt, waardoor het totaal aan regels uitstijgt boven de Europese en mondiale normen.

Regels kunnen inderdaad de concurrentie bemoeilijken. En dat Rotterdam kampt met concurrentie is zeker. Een tiental havens in Azië zijn deze 'beste haven ter wereld' op het punt van containeroverslag in omvang voorbijgestreefd, en in Europa groeit de overslag in Amsterdam, Antwerpen en Hamburg sneller.

Vooroplopen in duurzaamheid heeft echter ook voordelen. Scherpe regels kunnen bedrijven dwingen om te innoveren, wat een kennisvoorsprong oplevert als concurrenten - onder druk van Europese of mondiale afspraken - later alsnog moeten volgen. Zo bleken sommige autofabrikanten sneller dan andere in staat de uitstoot van wagens te verminderen en nieuwe typen motoren te ontwikkelen toen vermindering van uitstoot de norm werd.

Aangezien wereldwijd strenge duurzaamheidsregels onvermijdelijk zijn, speelt een goede ondernemer daarop in. De Rotterdamse haven geldt al als innovatief op het terrein van duurzaamheid, het versterken daarvan werkt op lange termijn alleen maar in haar voordeel. Het zou ook goed passen in het streven van Castelein nieuwe ontwikkelingen te omarmen. Bovendien houdt de haven zo rekening met de kwetsbare leefomgeving in Rotterdam.

De haven lijkt daarnaast urgentere problemen te hebben, zoals het tekort aan technisch geschoold personeel. Daar kan en moet Castelein zijn volle energie in stoppen door bijvoorbeeld interne opleidingen te verbeteren.

Waar ondersteuning van de haven versterkt kan worden, moet de Nederlandse overheid dat, net als het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam, niet laten. Door bijvoorbeeld te werken aan versterking van de infrastructuur, zoals ook de buurlanden doen. Maar niet door in eerste plaats milieuregels te schrappen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden