Ik heb een droom

‘Mijn dromen zijn filmisch, net als de beelden die ik gebruik als ik regisseer’

Nederland, Amersfoort, 7 december 2017. Joke Hoolboom. Foto: Jorgen CarisBeeld Jorgen Caris

“De fantasiewereld speelt voor mij een grote rol. Als kind was ik altijd aan het dromen. Lopend naar school was ik druk in gesprek met mezelf en fantaseerde erop los. Mijn moeder zag mij zo een keer tegen een lantaarnpaal botsen die ik niet had opgemerkt.

Nog steeds laat ik me graag meevoeren naar een andere werkelijkheid, in het theater maar ook in mijn dromen ’s nachts. Ik denk dat je nauw verbonden bent met je onderbewuste en ik droom dan ook veel, vooral als ik me ontspan en niet keihard aan het werk ben. De situaties zijn vaak bizar: vannacht droomde ik dat ik van Amersfoort naar Den Bosch fietste en op een heel glad en steil bospaadje twee kleine dikke dametjes van een jaar of 70 tegenkwam die op hun knieën naar beneden roetsjten.

Mijn dromen hebben vaak humor, zelfs als ze eigenlijk heel naar zijn. Ik herinner me dat ik ooit droomde dat ik op een berg lijken lag, en mijn linkerbeen zocht, maar telkens alleen twee rechterbenen vond.

Voorspellende dromen

Ik heb ook voorspellende dromen, over onze kinderen bijvoorbeeld. Al voor hun geboorte wist ik dat ik twee meisjes zou krijgen: ik had ze in mijn dromen als cadeautjes uitgepakt.

Zo was ik ook voorbereid op de dood van ons derde kindje toen ik zes maanden zwanger van hem was: in mijn droom zag ik een babybad op pootjes met een enorme stapel handdoeken erop, ik haalde ze eraf en daar lag onze jongste dochter onder water. Toen ik wakker werd wist ik meteen: de baby in mijn buik is dood.

Filmisch

Mijn dromen zijn filmisch, net als de beelden die ik gebruik als ik regisseer. Ik probeer altijd heel visueel te werken. Jonge kinderen die naar mijn opera’s komen hoeven niet per se de tekst letterlijk te volgen: muziek en beeld vertellen het verhaal. Belangrijk vind ik dat het humor heeft.

Onze nieuwe productie, ‘Meermeisje’, is een bewerking van ‘De kleine zeemeermin’ van Andersen. Ik houd van zijn tragiek, maar het moet niet een loodzwaar drama worden. Omdat ik geen zin had in een prins hebben we hem veranderd in Edvard Prins, een surfdude die zich met zijn surfplank uitslooft voor de meisjes op het strand.

Twee verschillende werelden 

Het is een mooi verhaal over twee verschillende werelden: die van het water en die van het land. Het meermeisje verlangt naar het land, niet alleen vanwege die jongen, ze wil zich ook losrukken. Als kind moet je op een gegeven moment je eigen weg durven vinden, tegelijk moet de ouder leren het kind los te laten.

Deze achterliggende boodschap maakt dit sprookje, net als andere sprookjes en mythen, tot een oude wezenlijke vertelling die je kunt blijven herhalen.”

Joke Hoolboom (1961) is regisseur en artistiek leider van Holland Opera. De jeugdopera ‘Meermeisje’ (6+), i.s.m Opera Zuid, Ra-gazze Quartet en Scholen in de kunst, is van 23/12 tm 7/1 te zien in de Veerensmederij Amersfoort. 
www.hollandopera.nl

In de rubriek 'Ik heb een droom' vraagt Trouw mensen naar hun dromen, overdag en 's nachts.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden